Elege lett az osztrákoknak a MÁV késéseiből, ezért levágták Magyarországot a nyugat-európai vasúthálózatról

Elege lett az osztrákoknak a MÁV késéseiből, ezért levágták Magyarországot a nyugat-európai vasúthálózatról

A Budapest és München között közlekedő Railjet nemzetközi vonat Bécsig annyit késett, hogy ebből problémái adódtak a vonalat üzemeltető külföldi vasúttársaságoknak. Az osztrák vasút hiába jelzett többször is a MÁV-nak, nem javult a helyzet, így október 2-tól Bécsnél át kell szállnia az utasoknak.

Építési munkálatok miatt szeptember 18. és 2023. október 26. között Budapest és Bécs, illetve Graz közötti útvonalon mindkét irányban menetrendi változások vannak érvényben, így még a szokásosnál is komolyabbak a késések. Ráadásul a többi kieső járat miatt garantált, hogy tömve lesznek a Railjetek.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak Österreichische Bundesbahnen - ÖBB) bekeményített: október 2. és 26. között csak Bécsig lehet menni, utána át kell szállni.

Az osztrák vasúttársaság közleménye szerint akár 20-30 perces késések is előfordultak, a korlátozás célja pedig, hogy ezek MÁV hibájából kifolyólag bekövetkezett késések ne érintsék a vonal további szakaszát. Amennyiben a Budapestről induló Railjet időben megérkezik Bécsbe, akkor az utasok át fognak tudni szállni a Münchenig közlekedő vonatra. Amennyiben viszont késik, úgy lemaradnak róla.

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár értetlenül áll az előtt, hogy a MÁV-nak a Budapest-Győr fővonalon a vágányzár miatt megmaradt, egyetlenként még közlekedő óránkénti nemzetközi vonatokat sem sikerült pontosan közlekedtetni. Hangsúlyozza: az osztrák vasút, az ÖBB a vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztette a MÁV-ot, mielőtt úgy döntött, levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról.

A közlekedési szakpolitikus nem érti, hogy úgy, hogy minden más vonatot buszok pótolnak ezen a szakaszon, hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről, hogy időben, menetrend szerint odaérjenek Bécsbe. Szerinte ennek a legkisebb odafigyelés vagy a probléma megoldásának szándéka mellett sikerülnie kellett volna.

Lényegében az intézményes szakmai kontroll megszűnt a MÁV működése fölött, s ezt a fajta rugalmatlanságot és az utasok szempontjainak leghátulra sorolását következmények nélkül meg lehet tenni

írta Vitézy Dávid.

A MÁV is reagált az osztrákok drasztikus lépésére: "Ahhoz, hogy az ÖBB Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan" – írták közleményükben.

Mivel a német és az osztrák vonatok nem késnek Magyarország felé valamennyi Railjet továbbra is a teljes útvonalán közlekedik.

(Címlapkép: Railjet, Keleti pályaudvar/Wikimedia)