Annyira kevés a mozdonyvezető, hogy még extrém túlóráztatás mellett is szolgáltatáskiesések lehetnek a MÁV-nál

Annyira kevés a mozdonyvezető, hogy még extrém túlóráztatás mellett is szolgáltatáskiesések lehetnek a MÁV-nál

Nem sokára leállhatnak a vonatok, ha nem lesz elég mozdonyvezető. Szeptember végére alig lesz, aki vezethetné a vonatokat, a mozdonyvezetők a teljes túlórakeretüket kimerítik addig. Pályamunkásokból, jegyvizsgálókból, forgalmistákból, kocsirendezőkből és felsővezeték-szerelőkből is hiány van.

A vágányhálózat rossz állapota mellett az egyre nagyobb méreteket öltő munkaerőhiány is komoly kihívás elé állítja a MÁV-csoportot – írta meg a Népszava. A lap cikke szerint a Volánnal együtt összesen 57 ezer munkavállalót foglalkoztató két állami közlekedési vállalatnál 4500 betöltetlen állás van jelenleg.

A vasúttársaságnál a legnagyobb hiány a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van.

Annyira kevés az ember ezekben a munkakörökben, hogy csak folyamatos, extrém túlóráztatással tartható valamennyire a menetrend. A probléma azzal van, hogy szeptember végére nem csak a mozdonyvezetők, de a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti az éves munkaidőkeretén túl az új "rabszolgatörvény" szerinti és a MÁV kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlóra keretet is. Ezt követően nem lehet jogszerűen rendkívüli munkára kényszeríteni az érintett vasutasokat.

Kiskapu persze most is van:

Egyéni különmegállapodás keretében, extra díjazásért további 100 órával növelhető a túlórakeret, de erre senki sem kényszeríthető – ez a munkavállaló döntése.

Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy ez már veszélyezteti az egészségét, vagy túl fáradt még több munkához, akkor nem kell vállalnia az extra túlórát.

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a Népszava kérdésére adott válaszából kiderül, hogy ez nagy bizonytalanságot okoz: "Ha sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket. Jó néhány vonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani."

Ez pedig azt jelenti, hogy a lassú jelek miatti késések mellett a járatkimaradások is borzolják majd az utasok idegeit.

Ezen nem segítenek a most indított mozdonyvezető tanfolyami képzések sem, hiszen ezek időtartama 8 hónap, tehát akik most kezdenek, jó ha májusban képesek lesznek biztonsággal elvezetni egy mozdonyt – magyarázta a szakszervezeti vezető. Ráadásul a jelentkezők 30-40 százaléka lemorzsolódik, így csak kevesebben fognak végezni, pedig eleve kevés jelentkező akad, mivel masinisztának lenni nem könnyű hivatás.

A szakemberhiány mellett az elhanyagolt pálya miatt is akadozik a vasúti közlekedés. Lázár János hatalmi szóval kívánja megoldani a problémát.

Meleg János hozzátette: a 800 ezer forintos bér sem elég vonzó, ráadásul 2025-2027-re nyugdíjba megy az a generáció, amely a MÁV munkavállalóinak derékhadát adja, és akkor egyszerre több ezer embert kellene pótolni. Szerinte hiába folyamatos a toborzás a MÁV-nál, a távozók száma mindig nagyobb, mint az új vasutasoké.

A hiányzó munkaerő pótlása miatt egyre lejjebb viszik a felvételi követelményeket, egyre kevesebbet követelnek a vizsgákon

– mondta el a vasutasszakszervezet elnöke, aki szerint a régi vasutasok az utolsó jól képzett szakemberek, mivel azóta bezárták a tanműhelyeket, szétszéledtek a képzőhelyek tanárai.

Ennek a hozzánemértésnek a következtében történtek olyan esetek, mint amikor a tehervagon mellett állt meg a személyvonat, utasokkal együtt zárnak le egy kocsit vagy éppen olyan hirtelen áll meg a vonat az állomáson, hogy az összes bőrönd az utasok nyakába zuhant.

A figyelmetlenségek, a folyamatos késések, a nem működő klíma és sok egyéb kényelmetlenség korbácsolta harag azután az utasokkal közvetlenül érintkező jegyvizsgálókon, pénztárosokon csapódik le.

A VSZ elnöke szerint ugyan tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre vasútellenesebb a közhangulat, mivel az utazó közönség is egyre frusztráltabb.

A MÁV évek óta szakemberhiánnyal küzd, a mozdonyvezetők beosztását már régen sem volt könnyű összeállítani, és régóta kétségbeesett, de hiábavaló toborzást folytat a vasúti társaság. Felsővezeték-szerelőkből, pályamunkásokból, jegyvizsgálókból, forgalmistákból, kocsirendezőkből is hiány van.

Már arra is volt példa, hogy mozdonyvezető híján nem tudtak elindítani elővárosi járatokat.

(Címlapkép: Baleset helyszíne Botykapeterd közelében egy nem biztosított vasúti átjáróban, ahol egy mezőgazdasági vontatóval ütközött a Sopronból Pécsre tartó személyvonat Szigetvár és Szentlőrinc között 2015. október 3-án. A balesetben a mozdonyvezető megsérült. MTI/Sóki Tamás)