Pécs csődje

A város a szocialista és fideszes vezetéssel is adósságcsapdába került.

3,5 majd 5, 9, 11 és 20 milliárd. Ezek a hiányszámok hangoztak el az elmúlt hetekben Pécs gazdálkodása kapcsán. Azt, hogy nehézségek vannak, Páva Zsolt polgármester elismerte a szabadpecs.hu-nak. A hiány mértékéről azt mondta, 5 milliárd az önkormányzat mínusza, de ebben még nincs benne a városi tulajdonban lévő cégek adóssága. 

Az alfahir.hu úgy értesült, hogy nagyságrendjét tekintve 11 milliárd forintra rúg a teljes összeg.

A polgármester a Magyar Államkincstár szakembereitől kért segítséget, hogy ígérete szerint az év végéig „megoldják az ügyet.”

Megszorítás, leépítés

Páva Zsolt (Fidesz) 2009-ben időközi polgármester választás útján került Pécs élére, Szili Katalint (MSZP) győzte le. Ma már egy malomban őröl a két politikus, hiszen a volt szocialista képviselőt miniszterelnöki megbízottként foglalkoztatja az Orbán-kormány. A Fidesz 2010-ben és 2014-ben is újrázni tudott Pécsen, ami után Páva új korszak nyitányáról beszélt. 

45,7 milliárd - ennyi adósságot örökölt elődeitől az új városvezetés - legalábbis ez olvasható Pécs 2015-2020 közötti gazdasági programjában. Budapest után a legnagyobb hiányt a baranyai megyeszékhely halmozta fel. Dőzsölő önkormányzati cégek és elprivatizált, romokban heverő közösségi közlekedés is volt a szocialista hagyatékban a fideszes kommunikáció szerint. 

Orbán pártjának elszámoltatásra vonatkozó ígérete után feljelentések, nyomozások sorának kellett volna következnie… De nem következett.  

Páva első ciklusát leépítések, megszorítások jellemezték. A közoktatási intézményekben 2011-13 között több mint 210 álláshelyet szüntettek meg. Elbocsátások voltak az önkormányzati hivatalnál is.

Kormányzati mentőöv

A már idézett gazdasági program lelkesen nyugtázta a településeknek nyújtott kormányzati támogatást:

„Az évtizedes távlatban felhalmozott adósságok kormányzati átvétele új korszakot nyitott az önkormányzatok, köztük Pécs gazdálkodásában.”

Az Orbán-kormány 2012-ben hitelfelvételi stopot vezetett be, az önkormányzatok csak külön engedéllyel verhetik településüket adósságba. 2014 februárjában a kormány befejezte az önkormányzatok többlépcsős konszolidálását, ami 1368,9 milliárdot emésztett fel a befizetett adóforintjainkból. 

Pécs gigaméretű hiányát két részletben, 43,2 milliárd összegben fizették ki a központi költségvetésből.

Ezután is maradt még törlesztendő tartozás az MSZP által gründolt gigacég, a Pécs Holding és az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programsorozata révén. 

A város rendszeresen kér és kap is rendkívüli támogatást a Belügyminisztériumtól. 2014-ben 1,36 milliárdos, egy évvel később 500 milliós segítség érkezett a kormányzattól.  

Lámpagyújtás hitelből

2015-ben hitelt vett fel Pécs közvilágításának korszerűsítésére. Több más nagyvároshoz hasonlóan itt is Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak korábbi érdekeltsége, az Elios Zrt. volt a befutó a közbeszerzésen. Idén májusban 1,3 milliárdos kölcsön révén igyekeznek több fényt adni a városlakóknak, ezúttal a K&H Bank a finanszírozója és a kivitelezője a beruházásnak. 

Guruló milliárdok

Alig szabadult meg adósságai jelentős részétől a város, szinte máris elkezdte újratermelni azt. A fideszes városvezetés 1, majd később 3,5 milliárdos hitelt vett fel buszvásárlásra. A közösségi közlekedés forró téma a városban. 

2009-ben a Fidesz azzal gyanúsította meg az MSZP-s vezetést, hogy ellopta a város buszait.

A Pécsi Közlekedési Vállalat valóban eladta egy offshore szálakkal is átszőtt, rejtélyes tulajdonosi háttérrel rendelkező társaságnak a járműveket, majd visszabérelte azokat. 

Ez a konstrukció nem idegen a közösségi közlekedés terén.

Gyimesi Gábor, a Jobbik önkormányzati képviselője a botrányról azt mondta, hogy a Fidesz tudhatott az egész ügyletről, mert a párt delegáltja ott ült a cég felügyelőbizottságában. Páváék 2009-ben óriási balhét csináltak, feljelentették a közlekedési cég vezérigazgatóját. 

Éveken át húzódott az ügy, - új eljárást is elrendeltek – végül, a bíróság 2016 februárjában nem jogerős ítéletben, két év felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte az egykori cégvezetőt, különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt. A bírói indoklás szerint a vagyoni hátrány teljes mértékben megtérült, mivel időközben az eladásról szóló szerződést semmisnek nyilvánították és a buszok visszakerültek a közlekedési társasághoz. 2016 tavaszán a vádlott elhunyt. 

Időközben 2010-ben Pécs új közlekedési társaságot alapított, a TÜKE Busz Zrt.-t. A város 3,5 milliárdos keretösszeggel kiírt közbeszerzésen használt Volvo buszokat vásárolt. Ebben az ügyben jelenleg tart nyomozás, mivel kiderült, hogy Pécs valószínűleg 700 millióval olcsóbban is megvehette volna a járműveket. 

Gyimesi Gábor szerint

a túlárazott közbeszerzés gyanúja mellett kiderült, hogy a TÜKE Busz Zrt. szinte kideríthetetlen módon, 800 milliós behajthatatlan adósságot halmozott fel, amitől faktorálással 20 millióért szabadultak meg.

Az Állami Számvevőszék is vizsgálta a cég gazdálkodását. A jelentésből kiderült, hogy 2014 végén a társaság hosszú lejáratú kötelezettsége 2,7 milliárdra rúgott. 2012-14 között a közlekedési vállalat különböző jogcímeken 5,7 milliárd forint támogatást kapott.

A Fidesz az MSZP zsákutcájában masírozik tovább 

Gyimesi Gábor szerint óriási terhet jelent a városoknak, ha saját közlekedési vállalatot tartanak fenn. A képviselő hozzátette, a Tüke Busz mellett, a Tettye Forrásház támogatása is jelentős tehertétel Pécsnek. A jobbikos politikus elmondta, 2009-ben országos figyelmet kapott, hogy a fideszesek létrehozták a Tettye Forrásház Zrt.-t és elfoglalták a Pécsi Vízműveket. Ez a manőver 3 milliárdba került az adófizetőknek. A vízdíj lehet, hogy némileg olcsóbb lett, mint amiről korábban beszéltek, de a városnak nagyon sokat kell áldoznia, hogy a Tettye Forrásház működjön.

Súlyos terhek

A 2016. évi zárszámadásból kiderült, hogy Pécs összes kötelezettsége megközelíti az 58 milliárd forintot. Ebből a jókora összegből még fennálló tartozása 41,59 milliárd forint.  2007-2017 között a repteret üzemeltető cég forrásainak biztosítására összesen 1,6 milliárdot költött a város, jó hír, hogy a fennálló kötelezettség már csak 287 millió. Kevéssé jó, hogy hiába a nagy áldozatvállalás, valószínűleg megválnak a légikikötőtől. A Pécs Holding Zrt. 2015-24 között futó hitele 2,8 milliárdos terhet ró a településre és még 2,5 milliárdot törleszteniük kell. A Tüke Busz 2016-2025 időszakra vonatkozó hitele összesen 4,1 milliárddal terheli meg a költségvetést. A Tettye 2015-16-os időszakban végzett felújításai 1,02 milliárdos kötelezettségvállalással jártak, amelyből több mint félmilliárd törlesztése még hátra van.

 

Pécs gazdálkodásának áttekintése a képviselő szerint embert próbáló feladat, hiszen a köztulajdonú cégek átszervezése szinte folyamatos. 

A Jobbik képviselője elmondta, 

több oka is van annak, hogy újratermelődik az adósság. Az állam konszolidálta az önkormányzatokat, de egyúttal számos feladatot és forrást is elvont tőlük. 

Gyimesi Gábor úgy látja, hogy a kormányzat arra akarja kényszeríteni a városokat, hogy az általuk kivetett adókból tartsák fenn magukat. Ez olyan iparosodott városok esetében, mint Győr vagy Székesfehérvár működhet is, de Pécs esetében nem.

Van ugyan Ipari Park, amire szintén rengeteget költöttek már, de a felhúzott csarnokok üresen állnak és nem látszik, hogy megmozdult volna egyfajta lobbitevékenység azért, hogy gyárak települjenek ide. 

A nem is olyan rég elfogadott zárszámadásból kiderül, hogy a 2016-ra tervezett 7,1 milliárdos iparűzési bevételből 6,9 milliárd folyt be. Győr esetében 20 milliárdot meghaladó összeg származik ebből az adónemből. 

Az ellenzéki képviselő szerint jól látszik, hogy a városnak nincs elegendő bevétele, miközben rengeteg, elsősorban a kultúrához kötődő kiadása van. Ez abból is fakad, hogy az Európa Kulturális Fővárosa 2010-es programsorozatra felépített Kodály Központot, a Zsolnay Kulturális Negyedet a város továbbra is magas szinten működteti. Ám, ezek nyereséget nem hoznak. 

5 tuti kérdés, amit biztosan NEM tehet fel a Pécsre látogató Orbán Viktornak

Orbán Viktor szeptember elsején a baranyai megyeszékhelyre látogat, hogy az idén 650 éves fennállását ünneplő pécsi egyetem díszünnepségén mondjon köszöntőt. Az esemény emelkedettségére az vet némi árnyat, hogy se a pécsieknek, sem pedig az újságíróknak nem szabad feltennie kérdéseket a magyar kormányfőnek.

Az Emberi Erőforrások Minisztérium tűzoltásként ad 1,7 milliárdot ezeknek az intézményeknek a működésére, de hosszú távú megoldásokra lenne szükség. Gyimesi Gábor szerint nem ezekkel van probléma, hanem azzal, hogy a város nem tudja biztosítani a működéséhez szükséges anyagi forrásokat idegenforgalomból, a helyi vállalkozások adóiból. 

A városvezetés kivetette már az építmény- és telekadót is, hogy pénzhez jusson. Előbbiből tavaly 2,7 milliárdos bevétele volt a költségvetésnek.

A Jobbik politikusa szerint egy Mercedeshez hasonló gyár Pécsre településének hiányában, a helyi vállalkozók terheinek csökkentésére és termékeiknek piacra jutásához kellene segítséget nyújtani. 

Pécs gazdaságában szerkezeti változást kellene végrehajtani, enélkül csak újratermelődik az adósság. 

Több jel is utal arra, hogy a város nem maximalizálja a rendelkezésre álló forrásokból a bevételeit. A város tulajdonában lévő óriáscég, a BIOKOM Nonprofit Zrt. éves beszámolójából például kiderül, hogy társaságnak, az önkormányzattal szembeni követelésének jelentős részét, a városüzemeltetési közszolgáltatással kapcsolatos kinnlevőség - 1,15 milliárd forint - teszi ki, valamint a tulajdonos mögöttes felelőssége alapján,

az önkormányzati bérlakások elévült tartozása további 70 milliós hiányt eredményezett.

Gyimesi Gábor szerint a korábbi években is voltak problémák a bérlőkkel. Lásd korábbi írásunkat.

A városvezetés azonban politikai okokból nem lép ezekben az ügyekben. 

Lennének kitörési pontok

A Jobbik politikusa úgy véli, a gyógyturizmusban óriási lehetőségek rejlenek, az eddig rengeteg pénzbe kerülő Pécs-Pogány repülőteret eladás helyett inkább arra kellene használni, hogy legalább heti egy járattal turistákat hozzanak a térségbe. A 2000-es évek elejétől szinte teljes felújításon esett át a légikikötő. 

Gyimesi Gábor szerint

a Jobbik béruniós törekvése is segíthetne a városnak, hiszen óriási mértékű az elvándorlás.

Pécs elveszítette azt a korábbi vonzerejét, amivel számos, az egyetemet itt végző fiatalt itt tudott tartani. A Fidesz elmúlt nyolc évnyi városvezetése az eladósodás tekintetében nem különbözik a szocialista korszaktól.