Luxustól a mikrobuszon át a terepautóig: itt a MÁV személyautóflottája

VW Arteon
VW Arteon

Ötszázharminchat lízingelt személygépjárműért havonta 98 millió forintot fizet a MÁV-csoport hat tagja. A lapunk kérésére megküldött adatokból kiderül: felsővezetői luxusautótól a kilencszemélyes mikrobuszon át a terepre is alkalmas típusig terjed a vasúttársaság autóparkja. Szemezgessen Ön is az adathalmazból!

Mindössze 7, azaz hét darab személygépkocsit tulajdonol, ezzel szemben 536-ot lízingel a MÁV-csoport, pontosabban az a hat cég, akik érdemben válaszoltak adatkérésünkre. A MÁV Zrt., a személyszállítást végző MÁV-Start Zrt., a HÉV-vonalakat átvevő és üzemeltető MÁV-HÉV Zrt., a raktározással, átrakodással, vámügyi közreműködéssel foglalkozó Záhony-Port Zrt. mellett a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. és a MÁV Szolgáltató Központ (SZK) Zrt. küldte meg, hogy milyen tulajdonukban álló, illetve bérelt személyautóik vannak, illetve azok milyen értéket képviselnek vagy mennyi a havi bérleti díjuk.

A MÁV Vagon Kft. a törvényi határidő után sem válaszolt kérdésünkre. A cégcsoport többi vállalkozása viszont készséges volt, tisztességgel használható táblázatokban küldte meg a kért adatokat. Kiemelték, és úgy véljük, részünkről is fontos megjegyezni, hogy

a bérleti díj nem kizárólag a járművek használatát foglalja magában, hanem teljes körű flottaüzemeltetést,

mely kiterjed

  • a gépjárművek megrendelésére, forgalomba helyezésére és átadásának lebonyolítására,
  • biztosítási ügyintézésre, díjfizetésre a biztosítótársaság felé,
  • káresemények biztosítási ügyintézésére,
  • téli-nyári gumicserék szervezésére, gumiabroncsok karbantartására, javítására,
  • karbantartásra, javításszolgáltatásra,
  • csereautó biztosítására,
  • assistance szolgálatásra,
  • riportolásra,
  • adó- és illetékfizetésre.

És akkor lássuk is a legszaftosabb darabokat!

A MÁV-os bérelt autók királya kétségkívül az a két, valóban felsővezetőkhöz méltó Volkswagen Arteon, melyek közül az egyiket az anyacég, a másikat a MÁV SZK bérli. Az autók egyévesek, havi bérleti díjuk 274 ezer forint. A Használtautó weboldala szerint egy ilyen korú és típusú autó ára 11 millió forint.

VW Arteon
VW Arteon

Ugyancsak drága autónak minősül az hét (elektromos) Volkswagen E-Golf, melyből hatot az anyacég, egyet pedig a MÁV SZK lízingel. A kétéves autókért havonta 192 ezer forintot fizetnek, az Autónavigátor tavaly novemberi cikke szerint az E-Golf alapára 12 millió forint.

VW E-Golf
VW E-Golf

Kedvelt márkája a MÁV-csoportnak a Skoda. Superb típusú gépkocsijukból 24 darabot bérelnek, egy kivétellel valamennyi háromévesnél fiatalabb. Havonta 270 és 300 ezer forint között alakul a bérleti díjuk. A Használtautón körülnézve az ilyen kétliteres, 2-3 éves Superbök ára csaknem 200 ezer kilométernyi futással 5,3 millió forintnál indul, de az összkerékhajtású változat ára 11 millió.

Skoda Superb
Skoda Superb

Nem kevesebb, mint 130 darabból áll a MÁV-csoport Skoda Octavia flottája, melyek zömét 2017 őszén kezdte bérelni a vasúttársaság. Ezek havi lízingdíja 206 és 224 ezer forint. Ugyanilyen korú autókat a Használtautón 4 millió forinttól lehet találni. A 2017-es nagy flottacsere egyik érdekessége volt, hogy öt és fél év után ekkor „nyugdíjazták” azt a Skoda Roomstert is, melyet a pécsi vasútőrök használtak dél-magyarországi munkáik során, és kilométerszámlálója a végén csaknem 1 millió kilométert mutatott.

Skoda Octavia
Skoda Octavia

A Skodák sora itt még nem ér véget. Egy darab egy-, egy darab másfél és egy darab kétéves Skoda Rapid is a csoport személygépkocsi-állományába tartozik, melyek lízingdíja 120, illetve 160 ezer forint. A Használtautó adatbázisa szerint a többet (legalább 120 ezer kilométert) futott Rapid 3, a csupán pár tízezer kilométert megtett Rapid pedig 4-4,5 millió forintba kerül.

Skoda Rapid
Skoda Rapid

A MÁV SZK 2017 tavaszán kezdett lízingelni 3 darab Opel Insignia Active-ot, illetve 4 darab Opel Insignia Cosmót havi 191, illetve 280 ezer forintért. Előbbinek ára a Használtautón 5, utóbbié 6 millió forintnál indul.

Opel Insignia
Opel Insignia

A legnagyobb számban, csaknem háromszáz darabot Suzuki SX4-esekből bérel a MÁV-csoport. Ezekből a terepre is alkalmas autókból 12 darab lízingje kezdődött 2018-19-ben, a többi a 2017 őszi flottacsere eredménye. Az autókért egységesen 148 ezer forintot pengetnek ki havonta. A Használtautón ilyen korú SX4-eseket 3,8 millió forinttól lehet megvenni.

Suzuki SX4
Suzuki SX4

Az alkalmazottak szállítására alkalmas, kilencszemélyes VW Transporter T6-ból 64 darabot lízingel a hazai vasútcég havi 225-255 ezer forintért, illetve mellette egy VW Caravelle is a MÁV birtokában van, melyért havonta 329 ezer forintot fizet. Ezek a típusok a Haználtauntó szerint több kilométerrel 7, kevesebbet futva 9-10 millió forintba kerülnek.

VW T6 Caravelle
VW T6 Caravelle

A MÁV-csoport

az 536 lízingelt autóért havonta 98,3 milliót fizet,

ebből

  • a MÁV Zrt. 316 autója 59 millió,
  • a MÁV SZK 103 autója 18 millió,
  • a MÁV-Start 99 autója 17,5 millió,
  • a MÁV-HÉV 12 autója 2,4 millió,
  • a Záhony-Port 4 autója 744 ezer,
  • a MÁV KFV 2 autója 506 ezer

forintba kerül minden hónapban.

A legolcsóbb a MÁV-HÉV hároméves Volkswagen Caddyje, melynek lízingdíja havonta 93 ezer forint, míg a csúcstartó a MÁV Zrt. által bérelt kétéves VW T6 Caravelle, melyért havonta 329 ezret fizetnek.

A hét darab saját tulajdonú autó között már nem találni ilyen szaftos tételeket. Azok közül három darab 2006-os gyártású (a MÁV-Start Opel Vectrája, valamint a MÁV-HÉV Renault Kangooja és Renault Trafikja). A MÁV KFV-nek és a Záhony-Portnak van egy-egy ötéves autója (egy Skoda Octavia, illetve egy Renault Fluence). Emellett a MÁV SZK-nak van egy majdnem négy éve vásárolt Opel Astrája, illetve a központi anyacégnek egy ugyancsak 2016. januári Skoda Superbje. Mindezek közül csak utóbbi bír jelentősebb könyv szerinti értékkel: a 4,7 millióért vett autót jelenleg 3 millió forintos értéken tartják nyilván.

(Képeink mindegyike illusztráció.)

sss
2019. december 14. | 09:54
Gálvölgyi János, Csiby Gergely, Györgyi Anna
sss
2019. december 14. | 09:54
Gálvölgyi János, Csiby Gergely, Györgyi Anna
Láttál valami izgalmasat?
Küldd be nekünk!
Szerkesztő:
Harmati András

Friss

1
1
sss
2019. december 13. | 16:16
Az Európai Tanács kétnapos ülésén ezúttal a távlati célok felé vezető út kikövezése jutott kiemelt szerephez. Elemzés.
Az Európai Tanács kétnapos ülésén ezúttal a távlati célok felé vezető út kikövezése jutott kiemelt szerephez. Elemzés.
A magyar kormányfő a Facebook-oldalán megjelent videóban számolt be az uniós csúcs csütörtök este kezdődött tárgyalásairól. Szerinte „nem győztünk, de esélyt teremtettünk magunknak a későbbi győzelemre”.
"A tétlenségért talán még nagyobb árat kell majd fizetnünk."