A NAT és az eddig megjelent kerettantervek megismerése után Mi, a Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola tanárai aláírásunkkal csatlakozunk a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium nyílt levelének megfogalmazóihoz; az eddig megszólaló több mint hatvan tantestülethez és a számos pedagógus kollégához – írja az Iskola a határon nyílt Facebook-csoportban Mihályi Gyula, az iskola matematika-fizika szakos tanára.
A tanárok aláírásával ellátott petícióban azt írják, felelősen gondolkodó pedagógusként jelenlegi formájában elutasítják a NAT 2020 szeptemberében történő bevezetését, mert:
- elmaradt az érdemi társadalmi vita, a szakmai egyeztetés a gyakorló pedagógusokkal és a szakmai szervezetekkel,
- szellemisége és túlzsúfolt tartalma nem gyerekbarát, míg célkitűzéseiben részben modern pedagógiai elveket vall, addig a kifejtésben már korszerűtlen módon a lexikális ismeretekre helyezi a hangsúlyt; így minimális teret ad a tanári szabadságnak és a tanulók kezdeményezéseinek, a helyi sajátosságoknak;
- tovább csökkenti az intézményünkben eddig preferált természettudományos tárgyak szerepét, megbecsültségét,
- ugyanakkor deklarált célkitűzései ellenében tovább növeli az oktatás résztvevőinek terheit,
- a kötelezően előírt tartalmi elemeivel, elavult szemléletével korszerűtlen; nem ad időt a felfedezésre, megbeszélésre, elmélyülésre, a kritikus gondolkodásra, az egyéni igények figyelembe vételére,
- a kerettanterv több esetben nem felel meg a 2017-es érettségi vizsgakövetelményeknek, belső ellentmondásokat, következetlenségeket tartalmaz, nem veszi figyelembe az ismeretszerzési folyamatban az egymásra épülés elvét illetve más szakdidaktikai követelményeket.
Úgy folytatják, elfogadhatatlannak tartják:
- a NAT bevezetésének ütemezését: április 30-ig lehetetlen igényes, a tanulóink érdeklődését és az új tankönyvek tartalmát figyelembe vevő, a szakmai munkaközösségek együttműködésére épülő helyi tantervek kidolgozását. Mindezt nyomatékosítja, hogy az intézményünk profilja miatt különösen fontos kerettantervek egy része (Kerettanterv a gimnáziumok 7–12. évfolyamára, Kémia 9–10. évfolyam, Első élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Második élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Arany János Tehetséggondozó Program kerettanterve) 2020. február 25-én sem került még nyilvánosságra,
- a túlszabályozottságot; a tanári szabadság súlyos megsértését,
- a nevelési-oktatási programok erőltetett és gyorsított bevezetését (korábban az ilyen nagy horderejű változtatásokat mindig hosszú kísérleti, értékelő-mérlegelő folyamat előzött meg, amelynek során kiérlelődhetett a megfelelő változat és elkészülhettek a tananyaghoz illeszkedő tankönyvek és egyéb oktatási segédanyagok).
Felszólítják az Emmit és a kormányt – fogalmaznak –, hogy álljon el az új NAT szeptemberi bevezetésétől, és kezdjen társadalmi egyeztetést egy korszerű, a jövőt szolgáló és minél szélesebb körű elfogadottságnak örvendő NAT elkészítéséről!
Mihályi később emlékeztet, az iskola legismertebb öregdiákja, a jelenlegi kormányfő az intézmény 125 éves fennállása alkalmából rendezett ünnepségen tanárairól így beszélt:
a közös az volt bennük, hogy az előző politikai rendszer erkölcsileg megpróbáló hétköznapjaiban is mindegyikük megvédeni törekedett saját személyisége identitását, az igazodás kényszere ellenére megőrizni méltóságát és szabadságát.
Akár értettük akkoriban tanáraink magatartása mögött rejlő erkölcsi indítékokat, akár nem, ez belénk ivódott. S mindaz, amit tőlük kaptunk, a későbbiekben nagyon sokat segített nekünk. Ezért mindannyiunk nevében hálás vagyok – mondta akkor a kormányfő, a Teleki Blanka Gimnázium 1981-ben érettségiző, szakosított angol nyelvű B osztályának egykori tanulója.
Ez az iskola mindig is megőrizte, s úgy tűnik föl, a jövőben is megőrzi azt a helyet, tekintélyt, elismertséget, amelyet az elmúlt 125 évben kivívott magának – emelte ki Orbán Viktor.
Ma is ehhez tartjuk magunkat…
– fűzte hozzá Mihályi Gyula.
Mint arról pénteken beszámoltunk, a Budapesti Piarista Gimnázium honlapján ugyancsak megjelent egy tiltakozó petíció, melyben több egyházi (katolikus, református és evangélikus) iskola tanárai tiltakoznak a NAT egyeztetés nélküli bevezetése ellen.
Már az egyházi iskolák is tiltakoznak az új NAT ellen
A közlemény szerint a szakmai - egész tanártársadalommal létrejövő - konszenzus megteremtése az oktatáspolitika súlyos adóssága a rendszerváltás óta. Továbbá úgy vélik, sürgősen meg kellene teremteni azt a fórumot, ahol a tanterv szakmai vita tárgyát képezheti, nem pedig politikai érdekek eszközeként szolgál.