Olyan gázálarcban vezetett egy BKV-s buszsofőr, amiből alig láthatta az utat

Olyan gázálarcban vezetett egy BKV-s buszsofőr, amiből alig láthatta az utat

Teljesen természetes, ha valaki alternatív megoldásokhoz nyúl azért, hogy elkerülje a koronavírus-fertőzést. Pláne indokolt lehet ez olyankor, ha az ember egész nap idegen és változó tömegekkel van egy légtérbe zárva, rendes maszkokat pedig alig lehet kapni a boltokban. Egy budapesti BKV-sofőr viszont odáig ment, hogy sajátos óvintézkedésével leginkább az utasokat és a közúton közlekedőket veszélyeztette. Megkérdeztük a BKV-t, de meglepően közönyös választ kaptunk.

Csütörtökön jelent meg egy fotó a Facebookon arról, hogy állítólag az egyik 78-as troli vezetője egy klasszikus polgári gázálarcban vezette a buszt:

Az ilyen, régi légvédelmi bunkerekből kilopott vagy máshonnan kiselejtezett, majd apróhirdetési oldalakon 1-2 ezer forintért kínált, több évtizedes technológiát képviselő maszkokkal azonban van egy kis gond:

gyakorlatilag sétálni sem egyszerű bennük a rossz perifériás látási körülmények miatt, nem hogy autót vagy buszt vezetni.

Ebben az esetben mégis ez történt, emberek százai utaztak egy olyan járművön, aminek sofőrje korlátozott látási viszonyok között haladt a forgalmas budapesti utakon. És ez egyáltalán nem vicces, inkább a beszámíthatóság határát súroló, súlyos felelőtlenség.

A magam józan paraszti eszével azt feltételezném, hogy mivel nem egy 1972-es honvédségi gyakorlatról beszélünk, mostanában ilyen maszkban legfeljebb a Jackass valamelyik epizódjában próbálhattak meg gépjárművet vezetni, vagy esetleg egy olyan csernobili zombihorrorban, aminek végső jelenetében már minden mindegy volt.

De úgy tűnik, csak én vagyok túl érzékeny: a BKV a hozzájuk intézett kérdésemre mindössze azzal az egy mondattal válaszolt, hogy

„Kollégánkat elláttuk egy szabványos maszkkal.”

Mit lehet erre a széles körű tájékoztatásra mondani? Örvendetes hír, hogy sikerült egy modernebb –valószínűleg panorámaüveges- maszkkal orvosolni a helyzetet, és lecsökkenteni a korábbi tízszeres reakcióidőket a normális szintre, még mielőtt bárki meghalt volna. Nem a koronavírus, hanem egy ütközés vagy gázolás miatt.

Valahol viszont röhejes, hogy egy monopolhelyzetben lévő tömegközlekedési vállalat egy ilyen súlyos kihágást ennyivel intéz el. Igen, tudjuk és igaz, hogy lasszóval kell fogni a munkatársakat, és azt is teljesen megértem, ha valaki fél a vírustól. Mindannyian félünk tőle, valaki méltósággal, valaki anélkül. De azért koronavírus ide vagy oda, munkaerőhiány ide vagy oda, a hülyeségnek is van határa, eggyel előtte pedig az utasok veszélyeztetésének tilalma szerepel.