„A közösségi közlekedés rendszerében jelentős változások történtek az elmúlt hetekben. A legfontosabb változás, hogy július 15-től a Volánbusz Zrt. esetében a MÁV-Start Zrt. gyakorolja a tulajdonosi jogokat. Utóbbi vezérigazgatója komoly további változásokat vetített előre
- kezdte online sajtótájékoztatóját dr. Keresztes László Lóránt, az LMP frakcióvezetője, aki a közlekedési ágazatok összehangolása kapcsán árulta el pártja kételyeit és megoldási javaslatait.
Ahogy azt a frakcióvezető hangsúlyozza, a közösségi közlekedés rendszere egy stratégiai ágazat, ami alapvetően határozza meg az ország működését és jövőjét. Világos, hogy évtizedek óta hiányzik egy átfogó közlekedési reform, ami a jelenlegi rendszer helyett egy valóban hatékony és az utazóközösség számára jól működő, nagyobb ellátást biztosító közlekedési rendszert hozna létre.
Szerinte még ilyen késések után sem lehet a fű alatt érdemi egyeztetések nélkül egy ilyen reformot sikeresen végrehajtani. A cél az utazóközönség jobb ellátása, és egy olyan közlekedési rendszer kialakítása volna, ami biztosítja a kiegyensúlyozott területi fejlődést, miközben biztosítani tudja a környezeti fenntarthatóság feltételeit is.
Ez egy olyan feladat, ami parlamenti ciklusokon ível át, vagyis ez nem képezheti pártpolitikai viták tárgyát. Itt egy alapvető szakmai minimumban kell tudni megegyezni – tette hozzá.
Az irány jó, de nincs garancia a hatékony megvalósításra
Az LMP politikusa bár bírálja a kormány utóbbi időben hozott döntéseit a közösségi közlekedéssel kapcsolatban, azért akadnak olyan tervek, amivel egyetért. Ugyanakkor vannak olyan alapvető kérdések, amik kapcsán nincs információ, vagy egyszerűen nincs rá garancia.
„Egyetértünk abban, hogy a közlekedési ágazatokat össze kell hangolni egymással, ahogy azzal is egyetértünk, hogy egy tarifaközösséget kell létrehozni.”
Másfelől viszont az LMP nem lát garanciát:
- a megrendelői funkció tekintetében, vagyis, hogy hol és milyen módon tudnak majd az önkormányzatok bekapcsolódni, illetve milyen módon fogja tudni az állam és az önkormányzat megrendelni a konkrét szolgáltatást, a járatokat, az utazó közönség ellátását,
- a munkavállalókat érintő kérdésekben: például milyen módon tudnak munkaügyi garanciákat biztosítani a kialakuló új rendszerben,
- a járműállomány fejlesztése tekintetében,
- és a vasúti mellékvonalak helyzetében. Néhány héttel ezelőtt összesen 34 vasúti vonalat járványügyi-menetrendre hivatkozva gyakorlatilag lenulláztak, most pedig politikai nyomásra néhány vonalon ezt a döntést visszavonták.
Utóbbi döntése a kormánynak a frakcióvezető szerint bizonyíték arra, hogy
A megoldásra már évek óta létezik javaslat
Az LMP még évekkel korábban tett egy javaslatot egy közlekedési egyeztetési fórum kialakítására, ami teret adott volna a megfelelő szakmai és munkavállalói szervezetekkel való egyeztetésre. Ezt a javaslatot most újra benyújtják, így lehetőség nyílna arra, hogy a kormányzat és a különböző szervezetek között kialakulhasson egy szakmai- szakpolitikai fórum.
„Lehessen egyfajta szakmai vitát folytatni ezekről a következő években végrehajtandó közlekedési reformokról”
- húzta ki.
A helyi közlekedést ebbe a rendszerbe kellene integrálni, miközben a közlekedés finanszírozási rendszert ki kell alakítani, hiszen a mai struktúrában az önkormányzatok ezt nem fogják tudni finanszírozni – vélekedik a frakcióvezető a helyes irány megtalálásáról.
„Hirtelen jöttek ezek a kormányzati szándékok, ez így nem lesz sikeres, hiszen érdemi egyeztetések kellenek. Vannak pozitív irányú elmozdulások nyilatkozatok tekintetében, ugyanakkor még mindig nem látjuk az egységes szakmai koncepciót, ami garantálná a valóban jól működő gazdasági és környezeti szempontból is fenntartható közlekedési rendszer kialakulását”
- közölte a politikus.