Az Európai Parlament megszavazta, hogy az összes olyan uniós tagállamban, amely útdíjat vezetett be, legyen kötelező az egynapos matrica is. A vitában nem szólalt fel magyar képviselő.
Az európai törvény "a szennyező fizet" elvét alkalmazza, ami azt jelenti, hogy a sztrádamatrica ára attól is függ majd, hogy az autó mennyire környezetbarát, vagyis hogy benzines, gázolajos vagy éppen hibrid meghajtású.
Az új szabályokat első körben a nehézgépjárműveknél -teherautók, kamionok, buszok - vezetik be.
A tagállamoknak nyolc éven belül át kell állniuk a távolságalapú díjakra, 2026-tól pedig a teherautókra és buszokra azok széndioxid-kibocsátása alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk.
A zéró- vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell előírni.
Az új szabályok szerint az alkalmi úthasználóknál, a méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra, így
- egy napra,
- egy hétre,
- vagy 10 napra is meg lehet majd váltani, árukat pedig maximálják.
Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre, így kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő-, vagy távolságalapú rendszer közül.