Patyomkin-kormányzás: egy 8 éves mentőautó átvezénylését nevezi fejlesztésnek a fideszes Navracsics Tibor

mentő
Illusztráció
Béli Balázs / Alfahír

Egy nyolcéves mentőautót vezényeltek át a révfülöpi mentőpontra, ráadásul nem is azt, amit a február 17-i sajtótájékoztatón mutatott be Navracsics Tibor képviselőjelölt, egyben az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Az eseményre azt követően került sor, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a nagyjából 1200 lelket számláló Balaton-parti településen egy állandó mentőállomás felépítését tervezik. Az objektum megtervezésére és kivitelezésére a közbeszerzési eljárást a múlt hét hétfőn írták ki, annak elbírálására április közepén kerül majd sor.

Rig Lajos, az Egységben Magyarországért ellenzéki együttműködés jobbikos jelöltje másfél héttel ezelőtti Facebook-posztjában arra hívta fel a figyelmet, a mentőt a Tapolcai Mentőállomástól vitték át Révfülöpre, ami azért gond, mert a tapolcai kórház illetékes osztályának megszüntetése miatt Ajkára, Veszprémbe kell vinni a sérülteket, „így előfordul, hogy nincs szabad mentő, amikor szükség lenne rá” – fogalmaz, hozzátéve: ő maga azt szeretné, ha a tapolcai négy mentőautó mellett lenne egy kocsi a 2200 lelkes Badacsonytomajon, valamint Sümeg is visszakapná a 24 órás szolgálatot ellátó kocsit.

Győrfi Pál, a mentők szóvivője szerint a Tapolcai Mentőállomáson három mentőegység teljesít szolgálatot a nap 24 órájában, a mentőellátás a szükségletekkel arányos és folyamatosan biztosított.

A tapolcai negyedik mentőegység rendszerszerűen június végétől állt volna szolgálatba, de a fejlesztés révén az új révfülöpi telephelyen már március 16. óta részt vesz a mentésben,

ami nem visszalépést, hanem előrelépést jelent a térség ellátása szempontjából – írja Győrfi, aki megjegyzi, az Országos Mentőszolgálat folyamatosan figyelemmel kíséri a mutatókat annak érdekében, hogy a kapacitást megfelelően tudják elosztani.

Kiderítettük, a Balaton Televízió révfülöpi eseményen készült fényképén is látható, MA 07-38 rendszámú kocsi

kereken 5 éves.

Ráadásul ez a mentőautó nem is Tapolcáról érkezett, hanem a balatonfüredi mentőállomás egységei közé tartozik, amiről árulkodik a Mentőállomás Balatonfüred Facebook-oldalának profilképe és egyik fotója is. A 2018 végén feltöltött fénykép mellé írt komment tanúsága szerint a fotó a feltöltéskor nagyjából hároméves lehetett, amit alátámasztanak a kocsi Jármű Szolgáltatási Platformtól lekért adatai: a kocsit 2015-ben gyártották, 2016. február 29-én helyezték forgalomba, és azóta – az idén február 28-án lezajlott műszaki vizsga adatai szerint – összesen 365 069 kilométert futott.

A díszletként (!) Révfülöpre vitt kocsi valójában Balatonfüreden teljesít szolgálatot
Mentőllomás Balatonfüred / Facebook

Csakhogy a révfülöpi telephelyre nem ezt a mentőkocsit, hanem Tapolcán szolgálatot teljesített a MA 04-67 rendszámú mentőkocsit vezényelték át – tájékoztatta lapunkat Rig Lajos országgyűlési képviselő, az Egységben Magyarországért jobbikos jelöltje, aki

a pandémia alatt aneszteziológus szakasszisztens képesítésű önkéntes mentőként épp ezen a mentőautón szolgált.

Elmondta, a fotón látható MA 07-38 rendszámú autót csak a sajtótájékoztató kb. egy órájára vitték át Balatonfüredről Révfülöpre. A Tapolcáról átvezényelt MA 04-76 rendszámú mentőautó egyébként Kondor Géza révfülöpi polgármester Facebook-idővonalán is megtekinthető, aki azt is megjegyzi, a mentők „egyenlőre (sic!) 12 órás nappali jelenléttel fokozzák az itt élők és a környező települések biztonságát”.

A Tapolcáról Révfülöpre átvezényelt mentőautó az utóbbi egy évben is több mint 36 ezer kilométert futott
Kondor Géza / Facebook

A Jármű Szolgáltatási Platformból lekért adatok szerint a Tapolcáról elvitt kocsi még idősebb, mint a sajtótájékoztatón a fideszes jelölt által Patyomkin-díszletként szolgált füredi társa:

a Révfülöpre átvezényelt mentőautót 2013-ban gyártották, és 2014. február 11-én állították szolgálatba.

A jármű futásteljesítmény-adataiból az is kiderül, hogy a mentőautó folyamatosan szolgálatban volt, az idén február végi műszaki vizsgájáig összesen 449 764 kilométert tett meg. Az előző, 2021. február 23-i és a mostani, 2022. február 18-i műszaki vizsga közötti

utóbbi egy évben az autó nem kevesebb, mint 36 259 kilométert mentőzött,

ami ugyebár kis híján annyi, mintha megkerülte volna a Földet,

illetve ez napi 99,3 kilométert jelent.

Lapunk egy neve elhallgatását kérő helybéli informátora szerint a MA 04-67 rendszámú mentőautót Tapolcán idén február 16-án „felsőbb utasításra” leállították, ám eközben

a szolgálati vezénylés a gépkocsira folyamatos volt februárra és márciusra is.

Ez azt jelenti, hogy előre megvolt a kocsiban szolgálatot teljesítő személyzet beosztása minden napra, hogy bármikor el tudják vezényelni Révfülöpre.

Vagyis amikor a mentőautó Révfülöpre került, akkor nem valamely garázsban tartott tartalékkocsit helyezték szolgálatba, nem is egy vadonatúj mentőautót szereztek be a révfülöpi telephelyre. A gazdaságfejlesztésért felelős Navracsics Tibor lobbierejének annyira futotta, hogy egy másik mentőállomásról vezényeltetett át egy ott használt mentőautót, azaz

nem történt erőforrás-bővítés, csupán -átcsoportosítás.

Lássuk be, egy mentőautó átvezénylése egyik helyről a másikra csupán egy hajszálnyival több, mint amit a térség kegyvesztett, korábbi fideszes képviselője, Fenyvesi Zoltán négy év alatt elért. De a nullához képest minden többnek tűnik.