"Amennyiben két megálló között az alagútban tűz, vagy bármilyen okból füst keletkezne, a jelenlegi technika alkalmatlansága miatt nem tudnák biztosítani a mentéshez szükséges, a nemzetközi előírások szerinti 30 perces füstmentes időszakot"
– húzta alá Bíró Endre.
Emlékeztetett: a legújabb tenderek alapján az eredetileg 137,5 milliárd forintos kerettel elfogadott felújításhoz további 37 milliárd hiányzik. Állítja: ezen nem múlhat emberek élete a 3-as metrón, ahol naponta 400 ezernél is többen utaznak.
Való igaz, hogy a szerelvények felújítása folyamatos. Az orosz Metrovagonmas 2018 nyaráig mind a 222 kocsit Budapestre szállítja. Az is tény, hogy a teljes metróvonalon kicserélték a síneket, azonban szakmailag ez édeskevés – szögezte le a lapnak a civil szervezet vezetője. Szerinte teljes felújítás nélkül még az új szerelvényekkel is nagy a baj, ugyanis kiderült: hiába állítottak forgalomba már több járművet, azoknál – az elavult áramellátó rendszer miatt – le kellett tiltani az áram-visszatáplálási funkciót. Légkondicionáló nincs, így nem működik a hűtőrendszer, s csak egyre nő a forróság.
Bíró kitért arra is: szakmai szempontból nem csupán a szellőztető- és az áramellátó rendszerekkel van baj, hanem egy esetleges balesetnél a köznyelvben váltóknak nevezett kitérőkkel is. Ezek azok a sínfordulók, amelyeken adott esetben vissza tud fordulni egy szerelvény, vagy ha leállt, akkor ezeken keresztül tudják „kihúzni” az alagútból. – A felújítás előkészítésekor ugyanis három szakasszal számoltak, s ezek határainál cserélték csak ki ezeket a kitérőket, így Újpest-központnál, a Lehel téren, a Nagyvárad téren és Kőbánya-Kispestnél. A többi enyhén szólva ugyancsak botrányos állapotban van – fűzte hozzá a Metróért Egyesület elnöke. Csak reméli, hogy nem történik olyan szerencsétlenség, amelynek megint csak nem lesz felelőse. Ezzel a tavaly december 5-én a 2-es metrón, a Pillangó utcánál történt balesetre utalt, ahol két szerelvény egymásba csúszott. Szerinte döbbenetes, hogy az átfogó vizsgálat máig nem ért véget, ami azt jelenti, hogy ma is a történtek után a BKV által megnevezett „okozó”, azaz egy falevél a felelős. Bíró Endre nem kíván politizálni, azt azonban megjegyezte: keletkezzen akár csak egy sérülés is, azért elsősorban nem a főváros, hanem a kormány lesz a felelős.
Mint ismert, akár negyvenmilliárdos is lehet a többletköltség, és ha a kormány nem ad elég pénzt, újra eladósodhat a főváros.
A Jobbik felújítaná a metrót
Tokody Marcell, a Jobbik fővárosi képviselője mai sajtótájékoztatóján ismertette a kérdésről, hogy pártja javaslatát, amely biztosította volna a fedezetet a felújításhoz, leszavazta a fideszes többség. A politikus szerint az a probléma, hogy a kormány a vizes világbajnokságra, az új Puskás Stadionra, vagy éppen a propagandára előszeretettel szórja a pénzt, de a hármas vonal felújítása nem fontos nekik.