A négyes metró beruházását súlyos szakmai hibák sora és korrupció szőtte át – olvasható ki a Transparency International (TI) elemzéséből, amelyet az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) nyilvánosságra hozott jelentése alapján készített.
A TI összefoglalója leszögezi: a BKV-nál és az óriásberuházás levezénylésére létrehozott DBR Metro Projekt Igazgatóságnál sem volt képzett szakembergárda, sőt a DBR mindössze hét alkalmazottal futott neki a százmilliárdos fejlesztésnek. Az alulképzett, létszámhiányos irányítógárda hanyag, rossz szervezőmunkájából is következtek a metróberuházás sok tízmilliárdos kárt okozó szabálytalanságai, késedelmei - írja a jelentés alapján a Népszava.
Az elemzés szerint a magyar döntéshozók már a kezdet kezdetén súlyos hibát követtek el azzal is: a Nemzetközi Mérnök Szövetség (FIDIC) mintaszerződéseit használták az alvállalkozókkal kötött szerződéseknél. Ezeket a mintaszerződéseket ugyanis abból a máskülönben logikus feltételezésre alapozták, hogy a megrendelő saját érdekében szakmailag átgondoltan és helyesen jár el. A magyarhoz képest jóval fejlettebb közéleti viszonyokra írt FIDIC-mintaszerződések itthon csak a kibúvó alapjául szolgáltak: a projekt mind a húsz alvállalkozója minden, a kivitelezés késéséből adódó költségét a fővárosra hárította, ami 67,5 milliárdos túlköltést eredményezett.
A közbeszerzéseknél már önmagában a csúszás is óriási károkat okozott. A procedúrák lebonyolításával az Eurometro Kft-t bízták: a cégnek eredetileg nyolc hónap alatt kellett volna végeznie a feladattal, ám végül hat év alatt lett kész, úgy, hogy közben a vállalási árak 3,6 milliárddal nőttek. Ráadásul, mivel az Eurometro Kft. feladatkörét elnagyoltan állapították meg, a cég később ellenőrizhetetlen, megkérdőjelezhető teljesítményekre hivatkozva kapott tízmilliárdos nagyságrendű összegeket Budapesttől. Az pedig már a szakmai hibán is túlmutat, hogy a közbeszerzéseket – súlyos szabálytalanságok, visszaélések sora mellett – lebonyolító céget műszaki ellenőrként is bevonták a munkába. Vagyis a közbeszerzésen nyertes cégek munkájára is az Eurometró bólintott rá. Közben a Siemens a DBR és az Eurometró több alkalmazottjának, illetve egy MÁV felsővezető cégének utalt át jelentős összegeket, hogy belső információkat kapjon a közbeszerzési versenytársairól - írja a jelentés alapján a lap.