Egy igen zöldövezetben élő ismerősöm mesélte egyszer, hogy meglátogatta tősgyökeres városi rokona. A környezetet szemlélve a rokon kissé zavarodott arcot vágott, mire az ismerősöm rákérdezett ennek okára. Azt mondta: “Jó itt, meg szép, meg minden, csak… kicsit sok a növény.”
![](/sites/default/files/kepek/2016_04/evszakok_szarvas.jpg)
Aki nehezen tudja elképzelni, hogy ilyet mondjon egy hasonló helyzetben, valószínűleg egyetért azzal, hogy a természetben lenni, a természetet nézni mindig… jó. Megnyugtató. Feltöltő. Ellazító.
Még akkor is, ha épp a mozivásznon nézzük.
A több éven át forgatott, 40 millió dolláros költségvetésű Évszakok Európa élővilágának változását mutatja be az elmúlt húszezer évben, a jégkorszak végétől napjainkig. A film óriási büdzséje és a stáb több éven át tartó munkája meghozta gyümölcsét: csak így lehetséges, hogy a néző egy (szélsőségesen) urbánus környezetben nézze végig egy szarvasborjú megszületését, egy hiúz meghiúsult vadászatát, farkasok zsákmányejtés feletti győzelmi ünnepét vagy épp medvebocsok birkózását.
![](/sites/default/files/kepek/2016_04/009-galatee-films_philippe-garguil.jpg)
Természetfilm. Dokumentumfilm. Az emberek és állatok egymás mellett élésének lehetőségéről, a szövetségkötésről. Ilyesmit olvasva az olvasóban/nézőben joggal támadnak kissé negatív várakozások, hiszen természetfilmet láttunk már, a bioszféra és a csúnya gonosz bácsik egymásnak feszüléséről meg milliószámra mutattak már nekünk kilátszó bordájú jegesmedvét füstölgő gyárkémények képei mellé vágva. (Ami persze cseppet sem csökkenti a probléma súlyát, félreértés ne essék.)
Ez a film viszont egy olyan nézőben, aki a fentebb említett példával élve nem tudná elképzelni, hogy egy környezetre azt mondja, túl sok ott a növény, mindenképpen gondolatok sokaságát fogja ébreszteni.
![](/sites/default/files/kepek/2016_04/evszakok_farkasok.jpg)
Az élőlények és a belőlük összeállt bonyolult rendszer: a természet életének, és ezen élet pillanatainak megismételhetetlenségétől a Föld, mint fantasztikus, minden pillanatban változó létező filozófiai gondolatokig vezető felfogásáig - legyen a néző materialista, idealista, mindkettő, vagy egyik sem. A Vad Kunsághoz hasonlóan ezt a filmet is csak meleg szívvel ajánlani lehet.