A tériszonyos kalandja a 400+ méteren játszódó mozival - Kötéltánc kritika

Mik is egy felejthető egyestés kaland ismérvei? Legyen például vicces, szórakoztató, repüljön vele az idő. Legyen benne néhány forró összekacsintás. Legyen benne valami érdekes, új, meglepő. És mindez szóljon kizárólag a pillanatnak. Amire másnap este már nem emlékszel. A Kötéltánc című filmben emellett olyan részek is vannak, amelyekre nem akarsz emlékezni.
 
 
Ilyen például a narráció, amelyet Joseph Gordon-Levitt (a Philip Petit-et alakító főszereplő) folytat a Szabadságszobron állva. Újra és újra visszatérve. Na most nem tudom, hogy ez egy mára letűnt műfaj bizonyos elemét szándékosan hivatott képviselni a filmben, vagy csak annyira hülyének van nézve a néző, hogy úgy gondolták, nem érti meg, amit lát, meg kell neki magyarázni. Több ötletem nincs. Mindenesetre rettentően kínos.
 
Aztán ott van a humor, mint az egyestés kaland egyik követelménye. Van, persze, nem vitathatom el a poénok jelenlétét a filmben, de hát humor és humor között is van különbség. Mr. Zemeckis úgy gondolta – emiatt megint hülyének nézve érzem magam - , hogy ezt a humor-dolgot kimeríti a főszereplő és a csaja közötti kezdeti macskaegér-harc, aztán meg néhány beszívott alak jellemkomédiája. Csak az a baj, hogy ezeken már tizenöt éve nem nevet senki.
 
Persze, repülni repült az idő – relatíve – a film közben, csak egy kicsit bő lére eresztették az alkotók a nagy attrakcióra való felkészülést – amely ugyebár az lesz, hogy főhősünk végigsétál a World Trade Center ikertornyai között kifeszített kábelen.
 
 
És természetesen mindig történik valami, ami miatt majdnem nem jön össze a mutatvány, de hát hősünk és a csapata, jobban mondva: cinkosai megteszik a kellő erőfeszítéseket annak érdekében, hogy a film végső soron egy százezredik szobrot állítson az elképesztő emberi teljesítménynek és az ehhez szükséges tulajdonságoknak, mint például a kitartás, az összetartás, a céltudatosság, az akaraterő és társaik . Na meg persze a mintanőnek, aki szép, bájos, izgalmas és hát francia.
 
 
És aki még akkor is támogatja a kedvest, amikor az álmából hideg verítékben felriadva az éjszaka közepén nekiáll őrjöngve beszögelni az alkatrészeket tartalmazó faládát a nagy nap előtti éjszakán. És aki egész éjjel távcsővel áll a WTC tornyai között, nehogy elmulassza a hajnalban várható mutatványt. És aki még a csapat egyik tagjának segítségét sem fogadja el, pedig felajánlja, hogy vigyáz rá. Nem, ő egyedül ott áll, és – gondolom – imákat mormol a szeretett férfiúért. És aki annyira önzetlen és bátor, hogy esze ágában sincs, egyetlenegyszer se, hogy lebeszélje a szerelmét az életveszélyes mutatványról. És aki a sikeres projekt után inkább visszamegy Párizsba, mondván: „Neked teljesült az álmod. Most én jövök.”
 
 
Csak van itt egy aprócska bökkenő. Ha egyszer a fazonnak sikerült megvalósítani az álmát, mégis mi a búbánatért maradna New Yorkban, és miért nem tudna ő is hazautazni a csajjal, mondjuk, hogy ezúttal ő támogassa. Persze, azt megtudtuk hősünkről, hogy végtelenül önző – de emellett azt is, hogy a céljai hajtják, nem tud létezni nélkülük. Szóval logikus az a húzás, hogy egy ilyen ember ottmarad céltalanul (hiszen a célját már elérte)?
 
Az érdekes, új, meglepő is fontos kritériuma egy egyestésnek. Valóban profi húzás volt Mr. Zemeckistől, hogy a 3D technológiát egy ilyen sztori elmesélésére használja fel. Tényleg, le a kalappal. Csak az arányokat lőtte be rosszul, ugyanis a fent taglaltak mind gyakorlatilag valami vöröshagyma és só nélkül megfőzött rizsnek mennének el a legkülönlegesebb indiai fűszerekkel elkészített cápasteak mellé. 
 
 
És akkor jön a szájban összefolyt nyállal várva-várt cápasteak a legkiválóbb étteremben (értsd: IMAX 3D), és az ízorgia valójában megfeleltethető a vizuális orgazmusnak.
 
Megvolt, ennyi.
 
És akkor kicsit csalódott az ember, mert a köret mégis csak az íztelen rizs, vagy, hogy az egyestés-hasonlatnál maradjak: egy lapos beszélgetésen nem segít se egy, se tizenöt pohár bor.
 
 
Szóval: felejthető. Amire viszont valószínűleg mindörökké emlékezni fogok, az a hihetetlen izzadás, amit a film végén, a nagy attrakció alatt produkált a tenyerem. Ha ez volt Mr. Zemeckis célja, végül is elérte.