Az Index december elején írt Zs. Zsolt gyanús körülmények között elengedett, egyébként a vonatkozó jogszabályok szerint teljesen jogosan kiszabott pótdíjáról. A férfi júliusban azzal az indoklással nyújtott be méltányossági kérelmet a céghez, hogy azért nem tudott az útdíjköteles szakaszra való felhajtása előtt matricát venni, mert a telefonja a kérdéses pillanatban éppen nem működött. Bizonyára sok pótdíjazott tudja az országban, hogy az ilyen kifogásokat általában
a NÚSZ-nál csuklóból utasítják vissza, ám Zs. Zsoltét elfogadták.
Az Index által közölt levelezésből kiderül, hogy ezt elsősorban a NÚSZ-nál ügyfélkapcsolati osztályvezető beosztásban dolgozó
testvérének, Zs. Mihálynak köszönhette.
Az ügyben belső vizsgálat indult, amelynek lezárultáról a cég már a cikk megjelenését követő napon közleményt adott ki. Zs. Zsoltnak be kellett fizetnie a pótdíjat, a hasonló ügyek intézését kivették az ügyfélszolgálati osztály kezéből, Zs. Mihályt pedig elmozdították pozíciójából, és szakértőként foglalkoztatják tovább.
Az ügy azonban itt nem ért véget. Azzal már NÚSZ nem dicsekedett a nyilvánosság előtt, hogy
két héttel később két alacsonyabb beosztásban levő alkalmazottjuknak felmondtak.
A neve elhallgatását kérő, szerkesztőségünket informáló munkatárs elmondása szerint.
„December 22-én, mintegy karácsonyi ajándékként értesültünk a kollégák kirúgásáról.”
Úgy tűnik, a cég
a botrányos útdíj-ügy kiszivárgását torolta meg így.
Hivatalosan nem azzal indokolták a döntést, hogy a két elküldött kolléga hozta nyilvánosságra a belső levelezést, csupán azzal, hogy a "biztonsági előírásokat megszegve" saját privát e-mail címükre továbbították az ominózus elektronikus leveleket, mely a NÚSZ álláspontja szerint a cég információbiztonsági szempontjait figyelembe véve nem eléggé biztonságos, így ahhoz bárki hozzáférhetett. Informátorunk szerint azonban munkatársainak alapos oka volt rá, hogy a levelezést elmentsék maguknak.
„Ha bármely ügyintézővel eltöröltetnek egy jogosan kiszabott pótdíjat, értelemszerűen felmerülhet az illetőben, hogy ha ez kitudódik, vajon saját magát mivel tudja majd megvédeni, ha a vezetőség összezár?”
- mondja. Különösen azt tartja felháborítónak, hogy míg a két alkalmazottat ezért az informatikai biztonsági szabályszegésért azonnal elbocsátották,
a saját testvérének protekciós eljárást biztosító vezetőt csak lefokozták, de továbbra is számítanak "szakértelmére".
"Miben fog szakérteni, a pótdíjak elsikálásában?”
- teszi fel a költői kérdést.
Megdöbbentőnek tartja azt is, hogy a botrányos történetben egyértelműen szerepet játszó, a pótdíjelengedést az ügyintézőnek utasításba kiadó levelezési területi vezető, és az egyik csoportvezető
teljesen érintetlenül kerültek ki a balhéból.
Az Index egyébként tévesen jelentette meg december hetedikén Zs. Mihály lefokozásával kapcsolatos információt, mert Zs. Mihály nem ügyintéző volt az ügyben, hanem a pótdíjelengedés, mint feladat delegálója. Ilyen formán
a piszkos munkát azokkal végeztették el, akiket kirúgtak december 22-én.
A cég munkatársa szerint egyébként a nyilvánosságra került ügy csak a jéghegy csúcsa, a NÚSZ-os pályafutása során számos, ennél még akár súlyosabb visszaélést is tapasztalt. A decemberi elbocsátások óta gyakran teszi fel magának a kérdést: ha ezeket az ügyeket nyilvánosságra hozná, vajon őt is ugyanúgy kirúgnák, mint a két másik kollégát?
Úgy látja, a NÚSZ számos vezetője, különösen osztályvezetői szinten, és attól lefelé
"hosszú évek óta be vannak betonozva"
különféle munkakörökbe így egy részük azt gondolja, bármit megtehetnek, annak úgysem lesz érdemi következménye. 2015 decemberében például az akkori HR igazgató asszony munkaviszonyát szüntette meg Börzsei Tibor vezérigazgató. Azóta a korábbi HR vezető javára ítélt első fokon a Munkaügyi Bíróság. Informátorunk szerint így felmerül a kérdés: Börzsei mennyiben alkalmas egy ilyen fontos állami vállalat vezetésére?
"Erre a cégre is ráférne egy alapos nagytakarítás."
- összegzi keserűen véleményét.