Csak magunkra nem futja miután kifizettünk mindent

Spórolni és "extrákra" költeni csak azok tudnak, akik nettó 250 ezer forint felett keresnek.



A magyar lakosság pénzköltési szokásait leginkább a hitelek befolyásolják, és 65%-unk elégedetlen aktuális anyagi helyzetével. Spórolni és extrákra költeni leginkább azok tudnak, akik nettó 250 ezer forint felett keresnek. E tekintetben az X generáció a legszerencsésebb. A Jófogás és a GKI több mint 10 ezer aktív internetező bevonásával térképezte fel a különböző generációk pénzköltési szokásait, amelyből az is kiderült, hogy négy emberből háromnak a jelenlegi fizetésének 50%-os emelkedése oldaná csak meg pénzügyi problémáját.

A tízezres minta mindössze 35%-a elégedett aktuális anyagi helyzetével. Az átlagos havi jövedelem nettó 145.000 Ft, amely javát a kötelező kiadások viszik el.

A pesszimista szemlélet mögött a szabadon elkölthető jövedelem relatív alacsony összege áll, ugyanis a kitöltők több mint 70%-a gondolja úgy, hogy fizetésének 50%-kal történő emelkedése lenne elegendő egy felhőtlenebb élethez.



A válaszadók mindössze 14%-a nyilatkozta azt, hogy az alapvető és kötelező kiadások után jövedelméből még egyéb vásárlásokra is futja, sőt spórolni is képes. Ezt a csoportot jellemzően a nettó 250 ezer forint feletti javadalmazásúak képviselik.

Havi maximum nettó 120 ezer forintos fizetés 10 ezer forintos heti költekezést tesz lehetővé

– derült ki a válaszadók pénzköltési szokásait vizsgálva. A Z generáció túlnyomó többsége havonta alig több mint 30 ezer forintból gazdálkodik, de az Y-ok sem haladják meg a havi átlagos 55 ezret, a kötelező kiadások után maradó keretet tekintve. Összességében átlagosan heti 16 ezer forintot költünk szabadon. Az Y-ok 13,8 ezer, a Z-k 8,1 ezer forintból gazdálkodnak hetente. Mint kiderült, az X generáció rendelkezik a legtöbb rendelkezésre álló és elkölthető jövedelemmel – ők átlagosan nettó 158 ezer forintot visznek haza, heti költekezésiek pedig 17 ezer forintra rúgnak.

Milyen generációk poroszkálnak még az úton?

Az X generációhoz az 1960 és 1979 között születetteket társítjuk, az Y generáció elnevezés az 1980 és 1999 között születetteké, a Z generáció kategóriába pedig 2000-től napjainkig születetteket helyezzük.

Hitelek fogságában

A keresetükből nehezen kijövők 50%-ánál hónapról-hónapra jelentkeznek a megélhetési nehézségek. A Jófogás kutatása rávilágít arra, hogy a kedvezőtlen anyagi körülmények alapvető oka a hiteltörlesztés: megtakarítások helyett jellemzően ezeket a kötelezettségeket vállaljuk, a legtöbb ember vállát pedig elsősorban lakás-, valamint diákhitelek súlya nyomja. A pénzügyi elégedetlenség továbbá még azok esetében is fennáll (27%), akik a kötelező kiadásokon felül ugyan még tudnak költekezni, de félretenni már nekik sem sikerül.



Az egyik lehetséges plusz bevételi vagy éppen spórolási forrás a tárgyak adásvétele, a kitöltők 91%-a nyilatkozta azt, hogy ilyen célból apróhirdetési portálokat használ. A kiszemelt termékre azonban a legtöbben gyűjtenek, az internetezők mindössze 13%-a tudja azokat azonnal vagy rövid időn belül megvásárolni - avatott be Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője.

Mint kiderült, vásárlási szándék esetén a válaszadók 44%-a fektet energiát abba, hogy még kedvezőbb ajánlatot találjon, vagy választja inkább az adott termék olcsóbb, „lemásolt” változatát.