Cser-Palkovics lefeküdt a Hóman-szobor ügyében

Arra szólítja fel a szoborállító civil szervezetet, hogy "gondolja át" szándékát, és adja vissza az alkotásra kapott támogatást.

 A székesfehérvári önkormányzat "az ország és a város érdekeit szem előtt tartva" arra kéri a Hóman Bálint Alapítványt, hogy

gondolja át a szobor felállítását

- hangsúlyozta Cser-Palkovics András polgármester pénteken tett sajtónyilatkozatában.

A fideszes városvezető a városházán újságírók előtt közölte: a szobrot egy civil szervezet kezdeményezte és készíttette, így annak sorsáról is annak van joga szabadon dönteni. "Ha a Hóman Bálint Alapítvány úgy dönt, mégis felállítja a tervezett alkotást - amihez egy demokráciában joga van -, akkor Székesfehérvár önkormányzata nevében arra kérjük, hogy

a közpénzt, amit a magyar államtól és az önkormányzattól kapott - anyagi lehetőségei szerinti módon és időben - fizesse vissza

a civil szervezet, ezzel mentesítse a várost és az országot a méltatlan támadásoktól" - fogalmazott.

Cser-Palkovics András megjegyezte, hogy továbbra is elítélik Hóman Bálint "országos politikai tevékenységét, a második világháború alatti szerepvállalását", de elismerik "azt a máig ható városépítő tevékenységet, amelynek eredményeként iskolák és kulturális intézmények épültek, valamint ma is működő ipari üzemek létesültek".

Á, dehogy meghátrálás!

Hogy a polgármester maga is érzi, mennyire gáz lefeküdni a balliberális hiszti előtt, azt jelzi, hogy már

egyből a bejelentést követően mentegetőzni kezdett.

Szavai szerint "biztosan lesznek, akik meghátrálásnak tekintik nyilatkozatát", esetleg "úgy gondolják, hogy engedtek a zsarolásnak." (Elég nehéz is ezt másként látni...)

"Úgy látom, hogy a fehérvári polgárokat, az ő munkahelyeiket és közös otthonunknak tekintett városunkat csak úgy tudjuk megvédeni a nyomásgyakorlás különféle formáitól, ha azt kérjük a szobrot állíttató civilektől, hogy fontolják meg szándékukat" - magyarázta a bizonyítványt a fideszes politikus.

A városvezető megdöbbentőnek tartja és elítéli a nyomásgyakorlás mindazon formáját, amely a várossal szemben megnyilvánult, hiszen "összeférhetetlen a véleménynyilvánítás szabadságát és a civilek önrendelkezését hirdető társadalommal". Visszautasította a városban élőkről megjelent negatív minősítéseket, miszerint "elvetemültnek és butának neveztek százezer székesfehérvárit". Elfogadhatatlannak nevezte, hogy egyesek, kizárólagosan politikai érdektől vezérelve, toleranciát hazudva Székesfehérvárra "a gyűlölet és szembenállás kultúráját próbálják importálni".

Közölte: eddig sem adtak és ezután sem fognak antiszemita vagy bármely szélsőséges nézeteknek helyet adni, keményen fellépnek ellene, valamint a Székesfehérvári Izraelita Hitközséggel kialakított és a holokauszt emlékév során megerősített partneri viszonyt a jövőben is fenn fogják tartani.

 Cser-Palkovics András emlékeztetett arra, hogy civilek az önkormányzatot már évekkel ezelőtt megkeresték a szoborállítás ügyében, de akkor a városvezetés jelezte, hogy amíg Hóman Bálintot a második világháború alatti politikai szerepvállalása miatt ért vádak alól fel nem mentik, addig a téma megvitatását nem támogatják. Idén márciusban a Fővárosi Törvényszék jogerős döntésében posztumusz felmentette Hómant, ezt követően a Hóman Bálint Alapítvány már úgy jelentkezett, hogy jogi akadály nincs, az anyagi finanszírozást jelentő minisztériumi támogatás már rendelkezésükre áll, ezért az önkormányzat hozzájárulását kérte a szobor felállításához - mondta.

Megjegyezte: egy olyan épület árkádjai alatt lenne a szobor, amely

Hóman Bálint nélkül ma nem is létezne.

A városi közgyűlés tudomásul vette a szobor felállítását és annak alapozási munkálataihoz, valamint a környező közterületek rendbetételéhez szavazott meg kétmillió forintos támogatást - tette hozzá.

A polgármester jelezte: Hóman Bálint egy évtizedes parlamenti képviselői tevékenysége és Csitáry G. Emil polgármestersége nélkül ma Székesfehérvár egy kisváros lenne és nem az ország egyik legfontosabb nagyvárosa.

Kiemelte: a történelem nem fekete vagy fehér, a történelem alakjai nem kizárólagosan rosszak vagy kizárólagosan jók. Úgy vélte, hogy a történelmet értékelni kell és beszélni róla: "a rosszat, a bűnt mondjuk ki és ítéljük el, az értéket viszont mutassuk be".

E szép kerek bölcsesség jegyében aztán lényegében

ellehetetlenítik a szobor felállítását.