Egy kormány soha ne kapjon olyan jogosítványokat, amelyekkel visszaélhet

A Jobbik nem fogja támogatni a terrorfenyegetettség köntösébe öltöztetett túlhatalmi törekvéseket.

A brüsszeli robbantások mennyiben befolyásolták a Jobbik hozzáállását a kétharmados többséget igénylő rendkívüli jogrenddel vagy módosításokkal kapcsolatban? Támogatni fogja a párt a kormány terrorellenes javaslatait?

A brüsszeli terrorcselekmények érdemben nem befolyásolják a Jobbik álláspontját, hiszen eddig is felelősen álltunk a kérdéshez, ha arról volt szó, hogy valóban olyan lépéseket tegyünk, akár jogilag, akár más módon, amelyek Magyarország biztonságát szolgálják. Ehhez a jövőben is így fogunk hozzáállni. Ami ellen azonban a leghatározottabban tiltakozunk, és nem támogatjuk, hogy a terrorfenyegetettség köntösébe öltöztetve egyfajta túlhatalmi törekvéseket vigyen véghez a kormány. Ennek továbbra is a gátjai leszünk, ahogy véleményem szerint a többi ellenzéki párt is.

Gulyás Gergely, az Országgyűlés törvényalkotásért felelős fideszes alelnöke a Magyar Hírlapnak azt mondta: „a rendkívüli jogrendek mindegyikének éppen az a lényege, hogy alapvető jogok korlátozhatók vagy egyes alapjogok gyakorlása felfüggeszthető.” Gulyás Gergely szerint ettől azonban még garanciális rendelkezések léteznek: nem korlátozható az Alkotmánybíróság működése, tehát bármely rendelet alkotmányosságát felül lehet vizsgálni. Mire alapozza a Jobbik az aggályait?

A rendkívüli jogrenddel önmagában semmi problémánk nincs. Az már lehet egy vita tárgya, hogy kell-e egy hatodik, vagy elégségesek-e azok, amelyek jelenleg is vannak. Azt el tudom fogadni, hogy ha lesz egy új, a terrorizmusra készült jogrend, annak kifejezetten a terrorizmusról szóló elemeit a már meglévő ötből fésüljék össze. De ha nem lesz, akkor sincs semmi probléma, hiszen van már öt olyan, amelyeknek bár más lehet a kiváltó oka, de alkalmasak a rendkívüli állapot, vagy egy olyan tragikus esemény kezelésére, ami reméljük, hogy soha nem következik be Magyarországon. Ami a vita tárgyát képezi a rendkívüli jogrendeknél, hogy hogyan, és miként alkalmazhatóak.

A Fidesz januári tervezete lényegében elképesztő módon, hatvan napra – kvázi bemondásra - biztosította volna a rendeleti kormányzást Orbán Viktornak.

Ilyen jellegű túlkapásokhoz nem szeretnénk asszisztálni. Az aggályaink nem a valós probléma kezeléséhez köthetőek, hanem, hogy a valós problémát egyfajta álcának használják, és egy teljesen más dolgot akarnak belőle kihozni.

Gulyás Gergely azt is mondta, a rendkívüli jogrend nem pártpolitikai kérdés, a brüsszeli terrortámadás pedig azt bizonyítja, hogy a fenyegetettség és a terrorcselekmények állandósulnak Európában. A Jobbik korábban már finomított a saját javaslatán, és tett engedményeket. Elképzelhetetlen, hogy újabb engedményeket tegyen a kompromisszumért cserébe?

Az természetes, hogy ha van egy politikai vita, akkor konszenzusra törekszik mindenki, oda-vissza kell kompromisszumokat kötni, engedményeket tenni. Mi erre eddig is hajlandóak voltunk, és a jövőben is így lesz. De van egy minimum, amiből nem fogunk engedni.

Az ország biztonságát nem csak a szó klasszikus értelmében vett terroristák fenyegetik, hanem az úgynevezett politikai terroristák is, amelyeket azért jócskán találunk a Fideszben is.

Vannak minimumok és természetesen vannak olyan szakmai részletkérdések, amelyekben mi is bármikor tudunk engedni.

Ha elbukik a kétharmados törvény, mi lesz a Jobbik következő lépése? Benyújtanak egy másik törvénytervezetet?

Ha elbukik... Jelenleg még azt sem tudjuk pontosan, hogy egy új rendkívüli jogrendet terveznek bevezetni, vagy csak módosítanának néhány kétharmados törvényt. Ezt a pénteki ötpárti egyeztetésen fogjuk megtudni. Számos olyan javaslatunk volt, amelyeket a későbbiekben is újra benyújthatunk, de nincsenek illúzióink. Pont Gulyás Gergely az, aki igazából egyetlen egy észérvet sem tud felhozni a Honvédelmi és rendészeti bizottság ülésén tárgysorozatba vett jobbikos javaslat ellen. Mi a jövőben is be fogjuk nyújtani újra a módosítóinkat, ha szükségesnek érezzük hozzányúlni egy törvényhez.

Tegyük fel, hogy nem születik rendkívüli jogrend, vagy kétharmados módosítás a terrorfenyegetettségre, ne adj' isten terrortámadás éri Magyarországot, a gyors cselekvőképesség szempontjából milyen jogszabályok, eszközök állnak majd a mindenkori kormány rendelkezésére?

A kormánynak számos lehetősége akad. A titkosszolgálatok a rendkívüli jogrendek bevezetése nélkül is dolgoznak. A magyar hírszerzésnek, az elhárításnak, a TEK-nek 0-24 óráig, tegnap is, most is az a feladata, hogy az ország biztonságát szolgálja.

A rendkívüli jogrend akkor indokolt, ha olyan jellegű katasztrófa vagy merénylet történik, ami az ország biztonságát alapjaiban rengeti meg, belső működésében is problémákat vet fel.

Lehet ez ipari katasztrófa, külső támadás, polgárháború, vagy olyan terrormerénylet, amely létfontosságú infrastruktúrákat érint. Ebben az esetben a kormánynak olyan eszközök állnak a rendelkezésére, amelyekkel mindenféle fennakadás nélkül garantálni tudja az alapműködést, például az energiahordozók, az alapvető élelmiszerek és gyógyszerek tekintetében, kijárási tilalmat rendelhet el, hogy ne legyenek zavargások, újabb merényletek. Ezeket mind tartalmazzák a jelenleg is alkalmazható rendkívüli jogrendek. Mind a biztonságot szolgálják, viszont egyikkel sem lehet visszaélni. Nem véletlen, hogy ezek kihirdetése és fenntartása nagyon szigorú szabályokhoz kötött. Továbbá egzakt módon vannak megfogalmazva, hogy mikor lehet például szükségállapotot, vagy éppen rendkívüli állapotot bevezetni. A kormány januárban megismert javaslatával pont az volt a legnagyobb probléma, hogy a terrorfenyegetettségre való hivatkozás nem egy egzakt megfogalmazás. Mit nevezünk terrorfenyegetettségnek? Ha konkrét információk vannak arról, hogy Magyarországon történik valami, vagy ha az országhatárokon kívül történik egy terrortámadás, mint például most Brüsszelben? Ezt is lehet fenyegetettségnek nevezni, meg azt is lehet, hogy dzsihadisták a közösségi médián keresztül megfenyegetik Magyarországot. Mindegyik fenyegetettség.

Ha a kormány valóban komolyan gondolja egy új rendkívüli jogrend bevezetését, akkor dolgozza ki jól láthatóan, jól ellenőrizhetően, hiszen ezekkel a korlátozásokkal és túlhatalmi rendelkezésekkel nemcsak élni, hanem visszaélni is lehet. Ezért nagyon fontos, hogy pártállástól függetlenül, soha ne kapjon egy kormány se olyan jogosítványokat, amelyek előbbire lehetőséget adnak.