A tervek szerint 15,5 milliárd euróba kerülő Déli Áramlat projekt keretében évi 67 milliárd köbméter orosz földgáz jutott volna Európába.
A vezeték egy 931 kilométer hosszú szakasza a Fekete-tenger alatt hózódott volna. E szakaszt a South Stream Transport építtette és működtette volna.
Vlagyimir Putyin orosz elnök 2014 december elején Törökországban jelentette be, hogy Oroszország az Európai Unió ellenkezése miatt nem tudja megkezdeni a Déli Áramlat tervének megvalósítását.
Néhány héttel később, 2014 végén a Gazprom azt közölte, hogy kivásárolja európai partnereinek részesedését a leállított Déli Áramlat gázvezeték projektben.
A South Stream Transport holdingvállalatban 20 százalékos részesedése volt az olasz ENI vállalatnak, 15 százalékos tulajdonjoga a német BASF vállalathoz tartozó Wintershallnak és 15 százaléka a francia EDF-nek. A fennmaradó 50 százalékos tulajdonrész eddig is a Gazpromé volt.
A Gazprom szerdán a száz százalékban saját tulajdonában lévő South Stream Transport céggel bontotta fel a szerződést. Korábban szó volt arról, hogy a South Stream Transport aktíváinak egy részét a Török Áramlat építésekor felhasználják, de a terv megvalósítását felfüggesztették.
Ahogy korábban írtuk, az orosz Gazprom és nyugat-európai partnerei tavaly szeptember elején Vlagyivosztokban írták alá az Északi Áramlat-2 elnevezésű megállapodást, amely szerint két új, a már meglévő vezetékekkel azonos, évi 55 milliárd köbméteres szállítási kapacitású vezetékpárral bővítik az Északi Áramlatot. A mai döntéssel biztossá vált, hogy Kelet-Közép-Európa orosz földgáz nélkül marad.