Elemzők szerint jöhet a 220-250 forintos olajár

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) tegnap tette közzé középtávú olajpiaci kitekintőjét, ami alapján a befektetők aligha gondolhatják, hogy az olaj piacán láttuk már a mélypontot. A szervezet szerint a Brent olaj átlagára 2015-ben 55 dollár lehet, ami alacsonyabb a jelenlegi piaci árnál. Az IEA szerint hosszú távon továbbra is az USA kitermelése hajtja majd felfelé a globális olajkínálatot, 2020-ig legalábbis. A szervezet szerint az amerikai palaolaj kitermelésben nem várható a jelenlegihez képest drasztikusabb lassulás, a kőolaj árak esése miatt inkább csak egy átmeneti megálló következik, azt megelőzően, hogy aztán tovább nő majd a kitermelés.
 
Az olajipari vállalatok eddigi reakciói igen hasonlatosak ahhoz, amit az 1985-86-os olajár válság során láthattunk, kérdés azonban, hogy mi lesz az olajárakkal, ezek mennyiben követik le a 30 évvel ezelőtt látott folyamatokat. Ha azt feltételezzük, hogy most is hasonló pályát járunk be, akkor az olajnál közel lehet már a fordulat, az árfolyamokban további nagy eséssel kell már számolni. A 86-os válságot követően az OPEC mostanihoz hasonlatos stratégiája a nemzetközi olajkartell piaci részesedésének fokozatos emelkedését eredményezte, ez azonban most igencsak kérdéses, tekintve az IEA által megfogalmazott kilátásokat.
 
Az olajár alakulása a gazdasági folyamatokra, konjunktúrára is hatással van, a háztartások az olajár esés jótékony hatását részben az üzemanyagárak csökkenésén keresztül érzik meg. A hazai kutakon az utóbbi hónapok olajár mozgásait a kiskereskedelmi üzemanyagárak is jól lekövették. Ha a WTI a jelenlegi 52 dollárról egészen 20 dollárig esik, az a korábbi üzemanyagár döntések tapasztalatai alapján (minden egyéb tényező változatlansága mellett) további mintegy 30-120 forint körüli árcsökkenést hozhatna idehaza. Vagyis a benzin kiskereskedelmi ára akár 220-250 forint körüli szintekre is leeshetne. Persze ez csak egy elméleti megközelítés, nem szabad elfelejteni, hogy jelenleg csak a jövedéki adó fixen 120 forint literenként, ennek ÁFÁ-val megnövelt értéke pedig már 150 forint. Ha ehhez még hozzávesszük a nagy és kiskereskedelmi árrést, és az egyéb díjakat, azért látjuk, hogy a hazai benzinár lefelé azért nem teljesen rugalmas - írja a Portfolio.hu.