Nem, nem mi kezdünk egyértelmű fajalapú újságírásba, nem is egy 30-as évekbeli német lapból szemezgettünk. Thaiföldön járunk, ahol bizony egy bőrfehérítő krém okozott komoly galibát.
Nagy felháborodást váltott ki és emiatt eltávolították az internetről azt a sokak által rasszistának nevezett thai reklámot, amellyel bőrfehérítő gyógyszerét népszerűsíti egy thaiföldi cég.
A Seoul Secret nevű cég Cris Horwang népszerű thai színésznővel forgatta a reklámfilmet, amelyet a heves támadások hatására néhány óra alatt eltávolított az internetről. "Nem akartunk senkit megsérteni" - közölte a cég pénteken.
A videóban Horwang arról beszélt, hogy a szórakoztatóiparban nagyon erős a nyomás, hogy a lehető legfehérebb bőrrel rendelkezzenek az ott boldogulni vágyók.
"Ha elkezdenék nem foglalkozni magammal, minden, amit azért tettem, hogy megőrizzem a fehérségemet, elveszne. Új sztárok lépnének a helyembe, eltűnnék" - mondta a 35 éves, porcelánfehér bőrű filmsztár. Miközben beszélt, egy mosolygó fiatal nő került a színésznő mellé, Horwang arca szomorúvá és szénfeketévé vált. "You just need to be white to win (Fehérnek kell lenned a győzelemhez)" - hangzott fel ekkor a megsemmisítő angol szlogen. A reklám a Snowz nevet viselő gyógyszert népszerűsítette, a név erősen emlékeztet az angol snowra (hó).
A YouTube-on több ezren kattintottak a nemtetszésüket kifejező gombra és adtak hangot kritikájuknak. "Egyértelműen rasszizmus azt sugallni a sötét bőrűeknek, hogy vesztesek" - írta az egyik kommentelő. "Különösen rossz, ha sztárok ilyen káros ideálokat propagálnak" - vélte Kaewmala ismert thaiföldi író, blogger.
Ázsiában a világos bőr a gazdagság és a szépség jelképe. Az általánosan elterjedt vélemény szerint csak az alacsonyabb társadalmi rétegűek bőre sötét a földeken, szabadban végzett munka miatt. A drogériák tucatnyi krémet kínálnak, amelyek állítólag világosabbá teszik a bőrt.