Felszabadulásra várva

Az egyszerre zajló felújítások próbára teszik a közlekedők türelmét, ezért kicsit utánajártunk, meddig is kell összeszorított fogakkal araszolni. 

Ha ma valaki meg akarná szállni a fővárost, nagy gondban lenne. Kis túlzással ugyanis az egész fővárost érintő káoszt sikerült összehozni a hirtelen beinduló felújításokkal. A Nagykörutat feltúrták, épül a Fonódó, átépül a Széll Kálmán tér, és egyéb, kisebb munkák miatt kora tavasz óta kátyúkat, melósokat, erőgépeket kerülhet autós, gyalogos, biciklis, mindenki, akit balsorsa a belvárosba vezetett.
 
Nézzük sorjában.

Nagykörút

Az egyik jó hír, hogy a BKK tájékoztatása szerint a nagykörúti felújítás a tervek szerint 2015 május végén befejeződik, akkortól közlekedik újra a villamos is a Nagykörúton. A Frankel Leó utca és a Török utca térségében a kanyarodó vágányok építése miatt július elejéig azonban még további kisebb korlátozások lesznek a közúti forgalomban. 
 
df
 
A nagykörúti vágányfelújítás okozta a legnagyobb felháborodást, hiszen azt "nem is olyan régen már felújították". Nos, valójában nem, a '90-es évek végi nagy felújításból a Margit körút kimaradt, itt a vágányok cseréje - a fonódó építése miatt ráadásul amúgy is szünetelő forgalom mellett - igencsak esedékes volt.
 
Ugyanez a helyet a pesti oldalon, ahol a Szent István körúton úgynevezett kis felújítást végeznek. A villamosvágányokat érintő bontás-építés természetesen érinti az autós és gyalogos forgalmat is. A felújítás itt is indokolt, hiszen a 2-3 percenként elsuhanó 10 tonnás tengelyterhelésű Combinók nem bánnak éppenséggel kíméletesen a pályával.
 
Nagykörúti felújítás vége: 2015. május vége. Ha minden igaz.

Fonódó villamos

A BKK tájékoztatása szerint a budai fonódó villamoshálózat építése 2015 év végén (igen, tudjuk, kissé tág időintervallum) fejeződik be, a Bem rakpartot ekkor tudja ismét használni a közúti forgalom, de a Frankel Leó utca és a Bécsi út várhatóan október végétől visszaadásra kerül a közúti forgalom számára.
hj
Így tehát a legnagyobb fennakadást okozó építkezés még jó pár hónapig okoz kellemetlenséget. Kész szerencse, hogy közben lesz egy kis nyári szünet is.
 
Évek óta tartó viták után végre elkezdődhetett a budai oldal kötött pályás közlekedésének helyreállítása, a fonódó villamos építése (korábban már létező villamospályákat építenek vissza, amiket még az elhíresült 1968-as közlekedéspolitikai koncepció jegyében szüntettek meg, hogy létrehozhassák a városi autópályákat). A beruházást még idén be kell fejezni, hogy az uniós támogatás ne vesszen el. Az észak-, a közép- és a dél-budai villamosok összekötéséhez mind a Bem rakparton, mind a Margit körúton, mind pedig az egykori 17-es villamos vonalán hozzá kell nyúlni az úthoz, ez viszont nyilván óriási rumlival jár. És dugóval. Erre mondják azt, aki teheti, ne menjen a belvárosba autóval. 
 
Fonódó építés vége: 2015 vége. 
 

Széll Kálmán tér

A tér kálváriája tulajdonképpen már a második világháború után kezdődött, mikor a rendszerszintre emelt igénytelenség jegyében szorgalmas munkával elkezdték szétbarmolni az egykor "kedves kis teret". Olyannyira, hogy a kettes metró eufémisztikus kifejezéssel élve csak legyezőnek becézett atombunker bejárata mellett, alatt, fölött pár évtized alatt néhány rétegnyi masszív Balkán rakódott le.
Az évtizedek alatt, aki arra járt, valamit hozzátett a térhez (vagy elvett tőle), ezért is nézett ki már a végére úgy, mint egy igazi szabadtéri kiállítás az utóbbi ötven év építészetéből, és olyan tárgyakból, amikre nem voltunk büszkék.
 
Az év elején kezdődő - 5,3 milliárdból megvalósuló - felújítás során lényegében ésszerűsítik a közlekedést, eltűnnek (egyelőre) a bódék, az árusok, s állítólag növekszik a zöldterület aránya. 
 
A hamisítatlan Moszkva téri hangulat 2016-ra tűnik el véglegesen, addig is azonban minden idők egyik leghangulatosabb játéka zajlik a téren, bár az ott közlekedők minden bizonnyal legszívesebben kihagynák ezt. Minotaurosz labirintusa egy letisztult bauhaus folyosó a téren kialakított, s folyamatosan változó közlekedési átjárókhoz képest, utóbbi esetén ráadásul nehezítésképpen néha egy-egy markoló, vagy teherautó is szembejöhet. Vagy egy méretes lyuk, amibe jobb nem beleesni.
 
as
 
Ez az önfeledt szórakozás a BKK ígérete és a tervek szerint egészen 2016 tavaszáig tart.
 
Széll Kálmán felújítás: 2016 tavasz
 
Jövőre is lesz 
 
Aki esetleg már előre örülne, már biztos, hogy 2016 nyarán az Oktogon és a Rákóczi tér között fogják felújítani a nagykörúti vágányokat.