Fontolva épül(get) a fonódó

Év végéig el kell készülnie a fonódó villamosnak. Megnéztük és tippeltünk, vajon sikerül-e...

- Hé fotóska, ne fotózgassál!
- Nyugi főnök, nem téged "fotózgatlak".
- Remélem is!
- Hidd el, túl nagy hírértékkel nem bír az ábrázatod.
- Akkor jól van akkor!
- Jó munkát!

Nem indult túl jól a Fonódó villamos építkezését bejáró túránk. A fenti párbeszéd egy a személyiségi jogait talán túlságosan is nagy hévvel védő, láthatóan szabadidővel bőségesen megjutalmazott lapáttámasztó munkás, és jómagam között zajlott le, mondanunk sem kell, teljesen feleslegesen, a kedves jóember ábrázatát a kollégáin kívül ma legfeljebb a kedves neje fogja élvezni, olvasóink semmiképp sem.
 
Az utóbbi hetekben kevesebb a hír a Fonódó villamoshálózat építéséről, ami alapvetően jó hír lehet, hiszen ez azt is jelentheti, hogy semmi gond, a munka halad, mindenki serényen dolgozik. Hogy valóban így van ez, elmentünk és körbefotóztuk az építkezést.
 
A fonódó villamos hálózat célja, hogy helyreállítsa a budai villamoshálózat 70-es évek elején szétvert integritását. A projekt során a Széll Kálmán téri ág a 18-as villamos végállomásától teremt kapcsolatot a nagykörúti villamosvonal felé, majd arról a Török utcánál leágazva a 17-es villamosvonalára. Ehhez szükséges a Széll Kálmán téri, jelenleg csak üzemi menetek által használt vágányának átépítése, a szintén üzemi kapcsolatként használt Török utcai vágánykapcsolat felújítása, illetve a Frankel Leó utcai vágánykapcsolat kiépítése. A Bem rakparti ág a Batthyány tér és a Margit híd között (régi-)új villamosvonal kiépítését tartalmazza a 19-es és 41-es villamos számára egy közbenső megállóval a Bem József téren. A két ág kiépítése mellett felújítják az egykori 17-es villamos vonalát, egészen annak végállomásáig, a Bécsi út - Vörösvári út kereszteződéséig. 
A fonódó villamos őse a Móricz Zsigmond Körtér és Óbuda, Fő tér között közlekedő 9-es villamos volt, mely 1937-től 1970-ig már csak a Margit híd budai hídfőjéig járt, ahol a képen látható módon végződött - olvasható a hamster.blog.hu-n. Az előtérben látható síneket nem használta forgalom, azok a Jobbparti Körvasút részei voltak: az esztergomi vasútvonal és a Déli pályaudvar közt a szentendrei HÉV és a villamos vágányai jelentettek kapcsolatot.

Régi idők dalai

Ma már szinte hihetetlennek tűnik, bár nem is volt ez olyan régen: tavaly a még annyira nem kegyvesztett Közgép - egy, vagyis két - konzorcium tagjaként nyerte meg az építkezésre kiírt tendert, vagyis tendereket: a Bem rakparti ág kivitelezését a Swietelsky, a Strabag és a Közgép által alkotott Bem-Tram Konzorcium építi 4,16 milliárd forintért, míg a Széll Kálmán téri ágat az Óbuda-Tram Konzorcium 7,8 milliárdért. Mindkét triumvirátus ugyanazon tagokból áll.
 
A munkálatokkal - elvileg - év végéig végezni kell, addig biztosan marad a jelentős káosszal járó, munkagödör-kerülő össznépi játék (tovább bonyolítja a képet, hogy a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagutat is át kell építeni, hogy az érkező CAF-villamosok elférjenek benne)
 
Elárvult munkaterület, magányos munkagödör, sürgő-forgó munkások
 
Vegyes élményekkel zártuk a túrát, ami képgalériánkból ki is derül. Hol serényen melózó munkásokat, vagy forgó munkagépeket kerülgettünk, volt viszont olyan, hogy egy árva lélekkel sem találkoztunk... De beszéljenek a képek!