147 millió forintos bírságot szabtak ki a Dettol termékcsaládra, melynek forgalmazójára, a Reckitt Benckiser Kft.-re. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy ideje már kiemelt figyelmet fordít a különféle vírusellenes szerek, így a fertőtlenítőszerek és orrsprayek ellenőrzésére.
Az MTI azt írja, a
büntetést azért kapták, mert nagyfokú hatékonyságot tulajdonítottak neki a reklámokban, ugyanakkor ezt a hatást az eljárás során csak a baktériumok esetében tudták elfogadhatóan igazolni.
Ezenkívül jogsértőnek találták azt is, hogy a termékeket a vállalkozás a Heim Pál Gyermekkórház logójával és ajánlásával népszerűsítette. Bár a logót és a „Heim Pál Gyermekkórház ajánlásával” szlogent a cég a felek közötti marketing-megállapodás keretében használhatta, a feltártak nem támasztották alá, hogy a termékek ajánlása szakmai ellenőrzést vagy vizsgálatot követően, megalapozott szempontok alapján történt, ahogyan egy átlagos fogyasztó gondolhatta. A logó és szlogen így megtévesztő üzenetet közvetített a vásárlók felé.
A bírságnál figyelembe vették, hogy a több évig tartó reklámkampány érezhető hatással volt az érintett piacra, de arra is tekintettel voltak, hogy a vállalkozás az eljárás hatására önként módosította reklámgyakorlatát és részben elismerte a jogsértést.
A GVH kitért arra is, hogy bár a Dettol termékekkel kapcsolatban jogsértőnek bizonyult reklámállításokat a forgalmazó már jóval a járvány előtt is alkalmazta, a GVH szerint fokozottan elővigyázatosnak kellett volna lenniük a járványidőszakban.