Visszaesés előtt a járműipar?

A hazai autógyártókat és így az egész magyar gazdaságot kedvezőtlenül érintheti, hogy az unió kevesebb időt ad a károsanyag-kibocsátás újfajta mérési módszerére.

A magyarországi autógyártók attól tartanak, hogy súlyos következményei lehetnek annak az uniós rendeletnek, amely a korábban tervezettnél egy évvel kevesebb időt biztosít az autógyáraknak arra, hogy felkészüljenek a gépkocsik károsanyag-kibocsátásának valós üzemben történő mérésére - írja a Világgazdaság.

Ez annyit jelent, hogy nem tesztkörülmények között kell mérni a kibocsátást – mint ahogy eddig történt –, hanem közútihoz hasonló viszonyok mellett. Az iparági szereplők becslése szerint a fejlesztések elvégzéséhez szükséges egy év megvonása 15 százalékos termeléskiesést okoz majd a magyarországi gyártóknak – válaszolta Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára Sallai R. Benedek országgyűlési képviselő kérdésére.

Nem szavaztuk meg, mert nálunk ez nem probléma

No, nem azért, mert olyan környezettudatos ország vagyunk. Épp ellenkezőleg.

Magyarország – másik két országgal együtt – éppen az előbbiek miatt nem is szavazta meg a javaslatot. Az Európai Bizottság által hatásvizsgálat nélkül előkészített jogszabály nem felel meg az arányosság elvének, és elsősorban gazdasági, versenyképességi kérdésként kellene tekinteni rá – mondta Fónagy. A Magyarország által szorgalmazott összehangolt bevezetési dátumok miatt jelentkező plusz egy év elegendő lett volna a hazai gyártóknak a szükséges fejlesztési feladataik elvégzésére.

A teljesen új, eddig nem alkalmazott RDE vizsgálat szigorú jóváhagyási követelmény, amelynek bevezetése hosszú távon hozzájárul a levegőminőségi célok teljesítéséhez, az autógyártókra viszont az átállás időszakában jelentős terhet ró. Fónagyék szerint viszont a szabályozás által érintett Euro6 benzines gépkocsik a közúti közlekedés éves összes részecskekibocsátásának a 0,045 százalékáért voltak felelősek, ezért az új rendelet hatása hazánkban a környezetterhelés szempontjából elenyésző lesz (ez igaz, a hazánkban közlekedő gépjárművek többsége ugyanis jóval régebbi típus, vagyis az öreg kohószökevények vígan közlekedhetnek tovább), viszont jelentős termeléskieséssel kell számolni.