Az aHang, a Levegő Munkacsoport, illetve a Greenpeace közös méréseiből kiderül, a Duna budapesti szakaszán a nitrogén-dioxid szintje többször is és jelentősen, akár másfélszeres mértékben meghaladta az egészségügyi határértéket.
“Magyarországon csak a nitrogén-dioxidhoz évente 1500 halálesetet köt az Európai Környezetvédelmi Ügynökség. De ezek a vegyületek kisebb részecskékké alakulnak át, ami további egészségkárosodást okoz”
- idézi a 444 Simon Gergelyt, a Greenpeace vegyianyag-szakértőjét.
A szakértők szerint ennek több oka is van:
- A folyó budapesti szakasza túlzsúfolt.
- A személyszállításra használt hajók jelentős része elavult és mérgező kipufogógázzal, zajjal terheli a környezetet.
- A BKK és a magántulajdonban álló kisebb városnéző hajók mellett jelentős szennyezést okoznak a szállodahajók, mert ezeken éjjel-nappal működik az elektromos áramellátást biztosító dízelgenerátor.
- A szállodahajók vendégeit gyakran órákig járó motorral várják a turistabuszok a parton, ami tovább rontja a környék levegőjét.