A koronavírus okozta válsághelyzet és a fel-felbukkanó társadalmi szolidaritás sem jelent kivételt azoknak a csalóknak, akik értéktelen termékeket túlárazva kínálnak szenzációhajhász szövegekkel körítve a különböző televíziós vásárlások során. Az ATV-n méltatlanul évek óta működő Ékszer TV-ről már írtunk korábban, több hazugságukat le is lepleztük azokról a történetekről, melyekkel arra buzdítják a tévénézőket, hogy vásároljanak tőlük különböző vitaminokat, ékszereket vagy egyéb kiegészítőket.
Többek között ők voltak azok, akik olyan marhaságokat mondtak műsoraikban, hogy éppen élő képet közvetítenek a Vatikánból, és ha a bíborosokkal való tárgyalásaik sikerrel járnak, akkor pár ezer forintért tudnak adni pápai áldással rendelkező nyakláncokat. De volt, hogy egy angliai szemétégetőről készült fotót mutogattak a multivitaminjuk gyártási helyeként, vagy éppen azt hazudták, hogy a fotóikon látható idős embereket személyesen ismerik, ők is elégedett vásárlók, miközben a fotókat csak az internetről töltötték le illusztrációként (úgynevezett stockfotók).
Óriási átverések mehetnek a tévében, és nem védik meg tőlük a nézőket
A fogyasztók védelme sokrétű feladat. Jellemzően azzal találkozunk a híradásokban, hogy koszos konyhákon készülnek az élelmiszerek, és erre lecsapnak az ellenőrök. Jól is teszik. Aztán gyakran hallunk arról is, hogy a selejt termékeket hogyan adhatjuk vissza a kereskedőknek. Ez is jó, és a fogyasztói társadalom rugalmas működésének alapfeltétele.
A műsornak gyakorlatilag minden második mondata után hatósági eljárást lehetne indítani, annyi csúsztatás, hazugság, felületes manipuláció hangzik el az üvöltöző műsorvezetőktől, de mivel évek óta zavartalanul működnek, gyakorlatilag közelebb állunk a valósághoz ha tényként kezeljük, hogy Magyarországon ezek az esetek továbbra is vakfoltot jelentenek, lényegében nincs ellenőrzés, sem számonkérés, sem elrettentő büntetés.
Az Ékszer TV természetesen a koronavírus körüli pánikot sem hagyja veszni, pénteki műsorukban egy doboz tablettát kínáltak az idős embereknek, ami ugyan csak egy immunerősítő csomag, de ezekben az időkben, amikor „maszkot, sálat, mindegy mit” kell hordani az utcán, nagyon fontos, hogy legyen ilyen, a „patikában is elfogyott” vitamincsomag otthon.
A műsorban ugyan nem mondák ki konkrétan, hogy a vírus elleni küzdelemhez köze lehet a vitamincsomagnak, de a szövegkörnyezet egyértelműen arra fókuszált, hogy most különösen fontos vitaminokat enni.
„Én a saját szüleimről gondoskodok, Ön gondoskodik a szüleiről? Gondoskodik magáról?”
- hangzott el a klasszikus manipuláció, ami az idősebb emberek félelmeit akarja felhasználni a vásárlással szembeni gátjaik lebontására.
Már csak mellékesen jegyezzük meg, hogy valójában nem is a vitamincsomagot árulták, azt csak ajándékba akarták adni egy ránézésre 50 forintos hajgumihoz hasonlító karkötő mellé, ami állításuk szerint az érrendszert javítja, ha tologatják a bokán vagy a csuklón (nem).
Nehéz eldönteni, hogy a médiaszolgáltatónak, a médiahatóságnak, a fogyasztóvédelemnek, a kormánynak, az ebben részt vevő médiamunkásoknak vagy a magyar társadalomnak nagyobb szégyen, hogy ilyen műsorok egyáltalán adásban lehetnek.