Míg több európai országban az oktatás felfüggesztését rendelték el a koronavírus miatt, addig itthon az olasz példát követve digitális tanrenddel oldották meg az iskolabezárásokat. Vannak olyan iskolák, ahol a tantestület határozta meg, hogy milyen programokat használjanak a tanárok, máshol viszont teljes mértékben a pedagógusokra bízták a döntést.
Azt nem lehet állítani, hogy gördülékenyen ment az átállás, hiszen a múlt pénteki döntést követően két nap volt arra, hogy a tíz éve egy helyben toporgó digitális oktatás egyszercsak működőképes legyen egy olyan országban, ahol még mindig sok hátrányos helyzetű , a szükséges eszközökkel nem rendelkező család van. A legfrissebb kutatások szerint a nehezebb sorsú családok közel harmada nem képes saját készülékeket biztosítani a 8-17 éves gyereküknek.
Volt olyan iskola, ahol már korábban kezdték a digitalizációt
Bence 11. osztályba jár, elmondása szerint ő egy olyan fővárosi iskola tanulója, ahol a tabletek használata eddig is gyakori volt, illetve a Google Classroom nevű program sem ismeretlen a diákok számára.
Azt mondta, hogy a diákok vegyesen fogadták a digitális tanrendet, de azok után, hogy a tanárok rendkívül rugalmasan kezelték a helyzetet, a többség komolyan vette a távoktatást.
"Ráadásul a bajban elég összetartóak vagyunk, vagyis, ha bárki bármilyen problémával szembesül, akkor segítünk egymásnak. Külön facebook-csoportokat is szerveztünk az ilyen esetekre"
- összegezte lapunknak tapasztalatait a fiatal tanuló.
Hozzátette, a tanároktól minden segítséget megkaptak és még az idősebb pedagógusok is néha akadozva, de jól kezelték a helyzetet.
"Nem csak mi, hanem a tanárok is jelesre vizsgáztak"
- jegyezte meg Bence.
Segíteni kellene az otthon maradó szülőket
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Szűcs Tamás szerint az az innovációs energia, ami a pedagógusokban szunnyadt, most végre mozgásba lendült, annak köszönhetően, hogy jóval nagyobb tér áll rendelkezésükre.
"Nem volt zökkenőmentes az átállás, de sikerrel vették többségében az akadályt a pedagógusok."
Ennek ellenére Szűcs Tamás szerint láthatóak a rendszer hiányosságai, például több olyan család is van Magyarországon, ahol nem áll rendelkezésre megfelelő eszköz a diákok számára, ahhoz, hogy részt tudjanak venni a digitális oktatásban. Az is problémát jelentett, hogy a megugrott forgalom miatt több oktatási segédprogram is leállt ideiglenesen vagy akadozott.
"Összességében látni a hatalmas küzdelmet és látni a felszabaduló kreativitást. Ugyanakkor főleg az alsóbb osztályos gyerekek esetében, az államnak segítenie kéne a családokat, hogy legalább az egyik szülő otthon tudjon maradni, hogy segíthesse a gyermeke oktatását"
- fűzte hozzá a PDSZ elnöke.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke úgy látja, a mostani generációknak már nem jelent problémát a digitális rendszerekhez való alkalmazkodás. A szakember szintén azt hangsúlyozta, hogy várhatóan a hátrányos helyzetű gyermekek számára problémát okoz a megfelelő eszközök hiányában a tanulás.
"A jövő szempontjából, az észtek példája lehet iránymutató számunkra, ahol az ingyenes internetkapcsolat bárki számára elérhető."
Kiemelte, hogy egyelőre még a számonkérés az, ahol jelenleg nincs igazán jó megoldás, főként az alsósoknál. A feleltető rendszerek és időre kitöltött tesztek a középiskolások számonkérésére lehetnek alkalmasak.
Totyik Tamás úgy látja, hogy a jelenlegi rendszer akár hetekig is működhet, azonban, ha hónapokig szünetel a hagyományos oktatás, akkor érdemes lesz elgondolkozni a nyári szünet rövidítésén.