Lassan nem lesz, aki vezessen

A nevetséges bérek miatt óriási a munkaerőhiány a buszosoknál. A kivándorlástól senki nem védi meg őket?

A brutális munkaerőhiány egyre nagyobb gondot jelent szinte minden szakterületen, de különösen nagy gondot okoz ez a közlekedési társaságoknál. A szakszervezetek szerint jelentős béremelés és a munkakörülmények javítása nélkül az elvándorlás miatt gyakorlatilag fenntarthatatlan lesz a közlekedés jelenlegi, már most is elégtelen szintje.

A Volán társaságoknál október utolsó napjától egy hetes sztrájkot hirdet az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége, a Miniszterelnökség azonban még válaszra sem méltatta őket, pedig a sztrájk lehetőségeit jelentősen korlátozó törvény értelmében a munkavállalói, a munkáltatói oldalnak, valamint a kormány képviselőjének meg kellene kezdenie a sztrájk előtti kötelező hét napos egyeztetést a követelésekről.

Pedig idejük bőven lett volna, hiszen az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége még szeptember 5-én kérte fel a kormányfőt, hogy jelölje ki képviselőjét, akivel a sztrájkbizottság lefolytathatja a kötelező hét napos egyeztetést. A sztrájkbizottság az első tárgyalási napot, 2016. szeptember 15. napjára tűzte ki, ám a miniszterelnökségtől szeptember 23-ig sem érkezett válasz, és a kormány képviselője sem kezdte meg az egyeztetést a kijelölt napon, szeptember 15-én.
 


Az egyeztetés sikertelensége miatt, az AKSZSZ sztrájkbizottsága a sztrájk megtartása mellett döntött, amely 2016. október utolsó napjától számítva egy hétig fog tartani és országos szinten, hat régióban lesz a Volán munkavállalók körében meghirdetve.

Elvileg.

Időhúzásra játszik a kormány

Ahogyan a sztrájkjog törvényi korlátozása utáni időszakban, úgy most is látszik, hogy a kormány időhúzásra, a szakszervezetek fárasztására játszik, ám ezúttal ez a taktika egyáltalán nem biztos, hogy kifizetődő (az országnak semmiképpen), ugyanis egy dolgot felejtenek el a légkondicionált állami autó kényelmes hátsó ülésén: a kivándorlás és a nyugdíjba menő sofőrök miatt óriási bérnyomás alakult ki a közlekedési szakmában, amit egyelőre úgy tűnik, csak a kormány nem ért, vagy érez. A probléma súlyára jellemző, hogy már tavaly mintegy 6500 sofőr hiányzott az utakról Wáberer György, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke szerint (ez azóta csak rosszabbodhatott), és akkor még nem is beszéltünk a 2017. január 1-jei piacnyitásról, ami alapvetően forgatja majd fel a piacot.
 
"A bérharcunk másfél évvel ezelőtt kezdődött, amikor már jelei mutatkoztak a Volán-szakmában a munkaerő-hiánynak, és akkor már felvetettük, hogy 50 százalékos, három év alatt végbemenő bérfelzárkóztatással talán elejét lehetne venni a további elvándorlásnak. Akkor abszurdnak és túlzónak tartotta a minisztérium ezt a követelést, de mi folyamatosan szinten tartottuk, és most jutottunk el odáig – miután a kormány nem hajlandó velünk tárgyalni –, hogy meghirdetjük a sztrájkot” – mondta Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke még a múlt héten a Hírtv-nek.

Elismerték: egyre nehezebben pótol már a BKV is

A toborzással kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy a betöltetlen pozíciók többsége a korábbi gyakorlattal ellentétben több fórumon, többszöri újrahirdetést igényel - közölte lapunkkal a BKV Zrt. sajtóosztálya a munkaerő-hiányra vonatkozó kérdésünkre. A Társaság arról is tájékoztatott, hogy a betöltetlen álláshelyek érezhető hátrányt jelenleg még nem okoznak.

Durva járatritkítás jöhet

Pedig nagyon kéne, ugyanis már nemcsak a közlekedési szakma számára világos, hogy a nyugatra kivándorló, tapasztalt, ezért az ott megfizetett sofőröket nincs, aki pótolja. A nyugdíjazás előtt álló, vagy visszahívott buszvezetők akár 100-200 kilométeres távolságokba történő áthelyezése, ide-oda dobálása is óriási feszültséget okoz, ráadásul hosszabb távon nem is old meg semmit.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége most három éves ütemezéssel 50 %-os jövedelem-fejlesztést tart indokoltnak. Az ütemezés szerint ez 2017-ben mintegy 10-15 százalékos béremelést jelentene.

A munkavállalói oldal követelését az is alátámasztja, hogy miközben egy év alatt a nemzetgazdaság nagyobb munkáltatóinál 10,5 az iparban 8 százalékkal emelkedtek a keresetek, ugyanez a szám a Volán társaságoknál masszív 2,9 százalék volt.

"Az biztos, hogy a kormány ismét időhúzásra és a sztrájk letörésére fog játszani - írja a VEKE a Facebook oldalán.
"Lassan nem lesz, aki vezessen. Aminek az eredménye egy durva járatritkítás lehet, ezúttal munkaerő-okokból. Ugyanez a folyamat a MÁV-nál már beindult, ott nem is nagyon tagadják, hogy durva járatritkításra készülnek. Végül is, a szolgálati autókban sokmilliós fizetésért púposkodók számára teljesen mindegy, hogy a pórnép hogyan nem tud utazni."
- írják. A VEKE szerint "egyetlen ember nem maradt mára a szakminisztériumba, aki a közösségi közlekedéshez értene, a miniszterelnökségen pedig soha nem is volt ilyen. Az Egyesület szerint ott még azt sem tudják milyen szabályok alapján "rendelődik meg" a menetrend és képződik a költség, Ennek megfelelően nettó hülyeségekkel traktálják a kormányt, amely rossz döntéseket hoz.

Természetesen kerestük a miniszterelnökséget, hogy megismerjük a kormány álláspontját, esetleges válaszukat természetesen közölni fogjuk.