Kikerülik a közbeszerzést: 10 helyett 9,999 százalékkal emelik a MÁV-nál a jégmentesítés keretösszegét

Egy kényszertörlés alatt álló cég is kaphat plusz 7 és fél milliót.

537 millió forint helyett 560 999 990 forintba fog kerülni a kitérők és gyalogos felüljárók hó-, jég- és csúszásmentesítése – ez derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben hétfőn megjelent hirdetményből. A hirdetmény értelmében a 2015 decemberében aláírt keretszerződések közül 3 esetében (az Alba-Pont Kft.-vel, az Aedium Kft.-vel és a Dád 2002 Kft.-vel kötött szerződésekről van szó) az eredetileg 90 millió forintra taksált keretösszeget megemelik:

  • az Alba-Ponttal és a Dád 2002-vel kötött szerződés esetében nettó 90 millióról 97,5 millióra,
  • az Aediummal kötött szerződés esetében nettó 90 millióról 99 millióra (egészen pontosan 98 999 990 forintra).

A szerződésmódosítást mindhárom esetben október végén, november elején írták alá. Hogy pontosan mi alapján alakult ki ez az összeg, az a hirdetményből nem világos. Ott ugyanis csak annyit közöltek,

a szerződések keretösszege az idei téli időszakra nem lesz elegendő, így szükséges a keretemelés.

Nem segítettek rajtunk a közbeszerzési adatbázisban fellelhető szerződések, illetve szerződésmódosítások sem. A közbeszerzési törvény szerint ugyanis új közbeszerzés nélkül emelhető az érték, ha az nem éri el az eredeti összeg 10 százalékát. (Az Aedium 98 999 990 forintra emelt keretösszege így csupán az eredeti, 90 milliós szerződéses összeg 9,999 százalékát teszi ki!)

A MÁV Kommunikációs Igazgatósága érdeklődésünkre azt válaszolta, 2017 májusában megvizsgálták a keretszerződések vonatkozásában az elmúlt két téli időszakban felmerült költségeket, ezen felülvizsgálat alapján döntöttek a keretösszeg megemelése mellett. Mint írják, a májusban végzett elemzés alapján, ha a tavalyi évhez hasonló kemény faggyal járó hideg időjárás várható, előállhat olyan helyzet, hogy a jelenlegi 90 millió forint összegű keretszerződés maradványösszege nem fedezné a hótakarítás és jégmentesítés költségét. Azt is közölték, sem az eredeti, sem a megemelt keretösszeget nem kötelező lehívni.

Kényszertörlés alatt

Érdekesség, hogy a keretösszeg-emeléssel érintett egyik cég, nevezetesen az Alba-Pont Kft. az Opten adatai szerint 2017. október 11-e óta kényszertörlés alatt áll. A Cégközlöny 2017. október 12-i számában megjelent információ szerint a kényszertörlés oka, hogy a kft. egyik tulajdonosa, Sárosdi Viktor 2016. március 19. óta eltiltás hatálya alatt áll. Ennek ellenére a MÁV a 90 milliós keretösszeget az Alba-Pont esetében is megemelte 7,5 millió forinttal – mindezt 2017. november 8-án, vagyis négy héttel a kényszertörlés elrendelése után.

Ezzel kapcsolatban a MÁV Kommunikációs Igazgatósága arról tájékoztatta portálunkat, az Alba-Pont adatait a cégbíróság adatbázisában a szerződésmódosítási folyamat megkezdésekor, azaz 2017. október 9-én a MÁV Zrt. ellenőrizte, és ebben az időpontban a kényszertörlés adata még nem volt fellelhető. Azzal kapcsolatban, hogy az időközben elrendelt kényszertörlés mennyiben befolyásolja a megbízást, a vasúttársaság közölte: a keretösszeg megemelése a közbeszerzési jogszabályok szabta szigorú keretek mellett lehetséges, az ehhez szükséges feltételek a módosítási folyamat megkezdésekor fennálltak. A MÁV azt ígérte, az Alba-Pont tevékenységével összefüggő negatív események, illetőleg esetlegesen kizáró okok hatálya alá kerülése miatt vizsgálja annak lehetőségét, hogy polgári jogi eljárást kezdeményezzenek és megtegyék a szükséges intézkedéseket.

Frissítés:

A Cégbíróság december 1-jén törölte az Alba-Pont Kft. mellől a "kényszertörlés alatt" kitételt, vagyis a cég rendesen működik tovább. Az erről szóló végzés a 2017. december 5-i Cégközlönyben jelent meg.