A HVG számolt be róla, hogy Balogh Roland okleveles közlekedésmérnök az "Elegem van a mávból" Facebook-csoportban közzétette, mennyi idejét vesztegette feleslegesen a MÁV a különféle késésekkel.
A szakember egy éven keresztül vezetett nyilvántartást arról, hogy az Üllő-Nyugati pályaudvar szakaszon mennyivel rövidítette meg az életét a vasúttársasság, a számok pedig horrorisztikus eredményt mutatnak:
- 428 utazás Üllő – Nyugati Pályaudvar / Nyugati Pályaudvar – Üllő viszonylatában;
- Megtett távolság: 12.412km/1 év;
- Menetidő: 35’ (menetrend szerint);
- Utazási költség: 256 800 Ft/év (12 db havi bérlet ára);
- Késés összesen: 2 nap 8 óra 56 perc / 56,96 óra.
Utóbbival kapcsolatban kiemelte:
"A munka- és a lakhelyem között vasúttal járok nap, mint nap. 2018 tavaszán valami elszakadt bennem a MÁV minősíthetetlen szolgáltatásával kapcsolatban"
- Balogh Roland ezzel indokolta, hogy miért állt neki a tanulságos kísérletnek, amelyet a Vonatinfó/MÁV alkalmazás, illetve saját órája segítségével végzett.
Az Üllő-Nyugati pályaudvar szakaszon tavaly a 428 utazásból
- 107-szer indult, és
- 16-szor érkezett időben a vonat; és
- mindössze 9 eset volt, amikor sem induláskor, sem érkezéskor nem késett.
A kieséssel kapcsolatban a mérnök úgy fogalmazott:
"Ezt az időt csak hasznosabban tölthettem volna el, dolgozhattam volna, családommal lehettem volna, pihenhettem volna stb."
A panaszos utas azt is hozzátette, hogy a késésnek bármi lehet az oka, ám a MÁV sosem vallja be, hogy hibázott volna.
Az adatokból az is kiderült, hogy minden megtett utaskilométerre átlagosan 17 másodperc késés jutott, a 29 km-es távolságon átlagosan közel 8 perc.
A KSH szerint tavaly 150 millió utas volt a magyarországi vasutakon, ők 7770 millió utaskilométert tettek meg, az országban a vasutak hossza közel 8000 kilométer. Ezekre az adatokra kivetítve az Üllő és Nyugati között tapasztaltakat (bár Balogh megjegyzi, nem biztos, hogy mindenütt ilyen késéseket produkálnak a vonatok, lehet, hogy máshol jobb, de lehet, hogy rosszabb a helyzet) azt a megdöbbentő értéket kapta, hogy
Ha átlagos óradíjjal (1990 forinttal) számolunk, akkor
"mérnöki becsléssel, talán egy kis ráhagyással kijelenthető, hogy a teljes késésállomány 50%-a hozható közvetlen kapcsolatba a munkából való kieséssel. 2034 év ezzel az órabérrel 33,85 milliárd forint veszteséget jelent, a 2018-as GDP 0,08 százalékát".
Balogh Roland azt is megjegyezte, hogy az anyagi veszteségen túl rengeteg kellemetlenség éri az átlag utazót a MÁV szerelvényein. Ezek túlnyomó többsége szerinte nem feltétlenül anyagi ráfordítás kérdése, hanem odafigyelés, jobb szervezés, fegyelem kérdése.
Az eredmények tükrében a MÁV-nak ezúton is szeretettel küldjük az Iron Maiden zenekar Wasted Years (Elvesztegetett esztendők) című örök klasszikusát:
!(youtube-video://Ij99dud8-0A)Nem véletlen, hogy múlt héten az utastársadalom egy öntevékeny része már petícióval fordult a MÁV-hoz az elviselhetetlen mértékű késések és a színvonaltalan szolgáltatás miatt, amivel kapcsolatban demonstrációt is kilátásba helyeztek:
Elegük lett a MÁV töketlenkedéséből: kártérítést követelnek és petíciót adtak át az utasok
Szerdán délelőtt petíciót nyújtott át a MÁV-nak egy utasküldöttség a vasúttársaság székházánál, az általuk képviselt többezres Facebook-csoport nevében. A csoport tagjai rendszeresen vonattal közlekednek munkahelyükre, és az utóbbi években jelentős minőségromlást tapasztaltak, amiből rettenetesen elegük lett.