Miért áll meg a metró rögtön indulás után, vagy két megálló között?

Beesett valaki a sínek közé? Ennyire öreg már a metró? Itt vannak a válaszok ezen mindennapi kérdésekre.

Hogy rájöjjünk, mi is történhet pontosan ennél a mindennapos eseményél, a Metróért Egyesülethez fordultunk segítségért. Györök Balázs alelnök úgy tájékoztatott, hogy a megállóból való indulás utáni gyors megállást leginkább a következők okozhatják:
A 3-as metrót (itt találkozhatunk a legtöbbet a vészfékezésekkel is) egy úgynevezett AVR, azaz Automatikus Vonatvezető Rendszer működteti, és ennek sajátosságaként fordulnak elő az általunk felvetett jelenségek. Ez a rendszer tulajdonképpen teljesen ellátja a metrószerelvény irányítását, a vezető az ajtók bezárása után csupán egy "Indulás hozzájárulás" gombot tart nyomva, amíg a metró teljesen el nem hagyja az állomást. A hirtelen megállásnak lehet egyik oka, ha a vezető idő előtt engedi fel a gombot, ilyenkor automatikus vészfékezés lép életbe. További példa lehet akár az is, hogy valaki a biztonsági sávra lép, miközben a szerelvény távozna, de ugyan ez a vészfékezés lép életbe akkor is, ha valamelyik ajtó rosszul záródott be, vagy mondjuk valaki megpróbálná kinyitni - az AVR közbelép, és megállítja a szerelvényt.
Tűzoltók a Deák téri állomáson egy füstöltés miatt, még 2011-ben
 
A két állomás közötti megállás már több okra vezető vissza. Györök Balázs elmondta, ez akár automatikus (PA) üzemmódban, vagy ellenőrzött kézi vezetés (CMC) esetén is megtörténhet. A korábban részletezett AVR-rendszer például akkor is közbelép, ha a szerelvényt későn kezdik el fékezni, vagy túl nagy sebességre gyorsították. További ok lehet, ha az elöl haladó vonatok hatására megváltozik a pálya menti jelzők jelzési képe, ugyanis ekkor a vonatra feladásra kerülő sebességértéket át kell állítani az új sebességre, ilyenkor pedig az átállás alatt néhány pillanatra megszűnik a sebességérték betáplálása, avagy "elveszik a pályajel" - részletezte a szakértő.
 
Természetesen a vezető bármikor vészfékezést eszközölhet akkor, ha valamilyen biztonsági hiányosságot vesz észre, de a fentebb sorolt példáknál összetettebb problémák is adódhatnak, ami miatt az utasbiztonság érdekében inkább megállítják a szerelvényeket. A teljes felújításra szoruló, gyakorlatilag életveszélyes állapotban lévő 3-as metróvonallal kapcsolatban egyébként - talán nem meglepő módon - számos kritika jelent meg a biztonságot garantáló AVR-rendszer hiányosságai miatt is.
 
[[nid:165345]]