Miként befolyásolja a vegán termékek címkézése a termékfelfogást és fogyasztási szándékot? (x)

Miként befolyásolja a vegán termékek címkézése a termékfelfogást és fogyasztási szándékot? (x)

A fogyasztók körében egyre közkedveltebbek a vegán termékek, emiatt Stremmel és munkatársai a kutatásuk során megvizsgálta a vegán címkézés hatását a termékek fogyasztására.

Még nincs szabályozás a vegán kifejezésre vonatkozóan

A kutatás során a vegán címkézés hatásait elsősorban olyan vegán termékekre terjesztették ki, amelyek nem igényelték az állati eredetű összetevők átalakítását, és nem csak a vegetáriánus és vegán fogyasztók számára készültek. Megfigyelhető, hogy az élelmiszeripar és maguk a forgalmazók is vegán címkével látják el ezeket a termékeket, mintegy kihasználva a vegán termékek iránti növekvő érdeklődést.

A növényi eredetű, vegán élelmiszerek egészségre gyakorolt hatásairól számos információ elhangzik a LifestylePro Academy vegán életmód és táplálkozási tanácsadó képzésén is, nem véletlenül. De mik azok a vegán élelmiszerek?

A vegán termékek ajánlott definíciója

A vegán címke viseléséhez az ajánlott definíció az, hogy az összetevők egyike sem származhat állatokból és a termék előállításához semmilyen állati eredetű komponenst nem használhatnak (VSMK, 2016.) Ezt a kitételt minden gyártási és feldolgozási lépésnél figyelembe kell venni.

Az Európai Unióban ezeknek a követelményeknek megfelelő két legelterjedtebb címke a V-címke – ilyen van a leggyakoribb a vegán élelmiszereken –, és a Vegán védjegy – ez gyakran megtalálható a nem élelmiszeripari termékeken is.

A vegán címkével ellátott termékek kategóriái

Két kategória ismert:

⚫ Az állati eredetű termékeket utánzó/pótló termékek – ilyenek a húspótlók, „sajtok”, „tejek”, ezeket szándékosan állítják elő vegán változatban, azon piaci szegmensek részére, amelyek tudatosan elkerülik az állati termékek fogyasztását.

⚫ Azon termékek, amelyek esetében nem szándékos az állati eredetű termékek helyettesítése, mégis alkalmasak azok pótlására. Ilyenek például azon élelmiszerek, amelyek előállítása során nem használtak fel állati eredetű anyagot, ezek a „véletlenszerű vegán termékek”.

A kutatás során azt vizsgálták, miként befolyásolja a címkézés a fogyasztók vásárlási szokásait

Kiderült: gyakran nem egyértelmű, hogy egy adott termék valóban vegán-e. Jó példa erre az almalé vagy a bor, amelyeket sokszor zselatinnal tisztítanak annak érdekében, hogy eltávolítsák a zavarosságukat. A zselatin köztudottan állati eredetű, de az összetevők listájában nem szerepel, mert kiszűrik a termékből. Ez a termék nem megfelelő azok számára, akik kifejezetten ragaszkodnak a vegán termékekhez.

A vegán címkézés a vegán termékeken hasznos, főként azoknak a fogyasztóknak, akik az adott étrendet követik. A vegán címkézés a véletlenül vegán termékeken pozitív hatással van – egészségesebbnek és fenntarthatósági szempontból jobbnak tartják ezeket az élelmiszereket a vásárlók.

A kutatás eredményei azonban felismerték azt kockázatot, hogy a fogyasztókat könnyen félrevezethetik a vegán címke által okozott elfogult vélemények. Ez pedig egészségtelen túlfogyasztásra késztetheti őket.