Orosz repülőgép: ködösít a "névtelen"szakértő

A neve elhallgatását kérve nyilatkozó illetékes nem közölt további részleteket.
 
Röviddel a szakértő nyilatkozata előtt a Kogalymavia (nemzetközi nevén Metrojet) orosz légitársaság vezetője hétfőn moszkvai sajtótájékoztatóján kizárta annak a lehetőségét, hogy a Sínai-félszigeten lezuhant Airbus A-321-es repülőgépük katasztrófájához emberi vagy műszaki okok vezettek volna, szerinte csakis "külső behatás" miatt eshetett darabokra a gép már a levegőben.
 
Alekszandr Szmirnov, a Kogalymavia vezérigazgató-helyettese újságíróknak nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy "a repülőgépet ért külső műszaki behatás lehet az egyetlen magyarázat" a katasztrófára. "A repülőgép kitűnő állapotban volt" - hangsúlyozta Szmirnov, aki ugyancsak azt mondta, hogy a gép pilótája nem adott le vészjelzést.
 
Viktor Jung, a légitársaság igazgatóhelyettese azt sem zárta ki, hogy a gép a katasztrófa előtti percekben szabadesésben volt, és a szabadesés okozta túlterhelés szakította szét. Hozzátette, hogy ilyen terhelést az emberi szervezet sem bírna ki.
 
Andrej Averjanov, a légitársaság műszaki igazgatóhelyettese kijelentette, annak semmi köze nem lehet a történtekhez, hogy 2001-ben a repülőgép farokrésze leszállás közben a földnek csapódott, az akkor keletkezett sérüléseket ugyanis teljesen kijavították. Elmondta azt is, hogy október 26-án rutinellenőrzést végeztek a gép hajtóművein, amelynek során semmilyen problémát nem észleltek.
 
A Kogalymaviát tulajdonló holdingtársaság egyik képviselője azt mondta, hogy a cégnek nem voltak pénzügyi problémái, amelyek befolyásolhatták volna a repülésbiztonságot.
 
Az orosz polgári repülésügyi hatóság, a Roszaviacija vezetője később azt közölte, hogy a légitársaság bejelentése a gép szétesésének okairól "idő előtti, és nem alapul valós tényeken". Alekszandr Neragyko szerint túl korai lenne végleges következtetéseket levonni, ugyanis még rengeteg munka van hátra a gép roncsainak és fekete dobozainak részletes elemzésével.
 
A szervezet közlése szerint a vizsgálatban Egyiptom és Oroszország mellett Franciaország és Németország -, ahol a gépet tervező és gyártó vállalat működik -, illetve Írország is részt fog venni, mivel ott regisztrálták a repülőgépet.
 
Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn "hatalmas tragédiának" nevezte az egyiptomi légi katasztrófát. "Szeretném még egyszer kifejezni részvétemet az áldozatok családjának és rokonainak" - mondta az államfő az Interfax orosz hírügynökség tájékoztatása szerint.
 
Moszkva eközben bejelentette, hogy Egyiptomban befejezték a holttestek utáni kutatást a tragédia 20 négyzetkilométeres körzetében, és most tovább bővítik 30 négyzetkilométeresre az átvizsgálandó területet. A kutatás során pilóta nélküli repülőgépeket is bevetnek.
 
Egyiptomi tisztségviselők ellentmondásos sajtónyilatkozatokat adtak a tragédia napján, ami zavart keltett a szerencsétlenség körülményeit taglaló médiajelentésekben. Szombaton a légi baleseteket vizsgáló egyiptomi bizottság igazgatója, Ajman el-Mokaddem azt mondta, hogy az orosz pilóta műszaki hibát jelentett, és kényszerleszállást akart végrehajtani a Sínai-félsziget északi kikötővárosában, el-Arísban. Később azonban a polgári légi közlekedésért felelős miniszter sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a pilóta nem adott le vészjelzést az irányítótoronynak. A tárcavezető szavai szerint "semmilyen rendellenesség nem történt a repülő lezuhanása előtt. Egyszer csak eltűnt a radarról."
 
A Kogalymavia légitársaság repülőgépe az egyiptomi Sarm-es-Sejk üdülőhelyről indult Szentpétervárra, s a felszállás után 23 perccel zuhant le a Sínai-félszigeten szombat reggel. A gépen 217 utas - köztük 17 gyermek - és 7 főnyi személyzet tartózkodott, a katasztrófát senki nem élte túl. Az áldozatok többsége orosz volt, de a gépen utazott négy ukrán és egy fehérorosz állampolgár is.