Ukrajna eddig minden esedékes törlesztőrészletet pontosan kifizetett. Legutóbb 500 millió és 75 millió dolláros összegeket, az utóbbit az Oroszország által vásárolt eurókötvényei után. Mivel az ország devizatartalékai már 10 milliárd dollárra csökkentek, az ősszel esedékes 500 milliós dolláros törlesztés túl nagy érvágás lehet számára, így számítani kell arra, hogy megpróbálkozik a törlesztések felfüggesztésével.
"Nem kellemes dolog törlesztési moratóriumot kérni, mert könnyen államcsőd lehet belőle" - mutatott rá Gabriel Sterne, az Oxford Economics közgazdásza. Más elemzőkhöz hasonlóan ő maga is arra számít, hogy Kijev a nyár folyamán még törleszteni fogja esedékes tartozásait, beleértve egy júliusban esedékes 120 millió dolláros tételt is. Moratóriumot nincs értelme kérni például egy 70 milliós összeg miatt, a fájdalomküszöb ennél jóval magasabban van. A szeptemberi 500 millió dollár azonban már ilyen lehet - mutatott rá.
A fizetés elmulasztása gyakorlatilag államcsődbe taszítaná Ukrajnát annak minden reputációs és pénzügyi következményével együtt. A fizetésképtelenség egyúttal feljogosítaná a kötvénytulajdonosokat a teljes tőketartozás visszakövetelésére is.
Ukrajna már több alkalommal jelezte, hogy 40 százalékos névértékcsökkentést szeretne elérni a magánbefektetőknél lévő kötvényeire. A kötvények birtokosai az ajánlatot azzal utasították vissza, hogy az adósság átstrukturálására tett javaslatuk fizetőképessége fenntartásához bőven elegendő könnyítést biztosítana Ukrajnának.
A hitelezők hangsúlyozták azt is, hogy Ukrajna nemzetközi hitelezői, beleértve a Nemzetközi Valutaalapot (IMF) is, jóval nagyobb tartozásokat birtokolnak, mint ők maguk, az értékleírásban viszont nem hajlandóak részt venni. Az IMF pedig nyilvánvalóvá tette, hogy a maga részéről folytatja Ukrajna finanszírozását akkor is, ha az leállítja tartozásai törlesztését.
A magánbefektetők ebben a helyzetben elég gyenge alkupozícióval rendelkeznek. Szinte az egyetlen adu a kezükben az, hogy az IMF a tőkepiacra szeretné visszaterelni a 2017 és 2020 között jelentkező 7 milliárd dolláros ukrán kibocsátási igény finanszírozását.
"Egy névértékleírás - az államcsődről nem is beszélve - meglehetősen leszűkítené az ukrán adósság vásárlására hajlandó befektetők jelenleg sem túl népes táborát, és gyakorlatilag ellehetetlenítené a tőkepiaci visszatérést" - mondta Michael Hasenstab, a magánbefektetőknél lévő adósság mintegy felét birtokló Franklin Templeton befektetői csoport szakembere.
A Templeton mellett a T Rowe Price, a BTG Pactual és a TCW befektetési társaságot is magában foglaló csoport 8,9 milliárd dollár ukrán szuverén adósságot tart a birtokában.
A kutatások azt igazolják, hogy éppen az adósság befektetőbarát átütemezése az, ami fel tudja gyorsítani a tőkepiaci visszatérés folyamatát - mutatott rá a befektetői csoport képviselője. Az IMF viszont azon a véleményen van, hogy az alacsony adósságarány és az ország által folytatott gazdaságpolitika milyensége sokkal fontosabb szempontja a tőkepiacra való visszatérésnek egy államcsődöt követően. "Ha a hitelezők látják, hogy az államcsődöt külső erők okozták, a szuverén adós megbízható törlesztőként élvezett reputációja mit sem sérül" - állapítja meg az IMF 2007-ben készült tanulmánya.
Mitu Gulati, a Duke University jogászprofesszora nem lát esélyt arra, hogy a magánbefektetők elkerüljék a névértékcsökkentést, szerinte Kijevnek egyelőre felesleges is törődnie a tőkepiaci visszatérés gondolatával.
"Ukrajna olyan rossz pénzügyi helyzetben van, hogy úgysem térhet vissza a tőkepiacra még egy jó darabig" - vélekedett. "Továbbá pontosan tudjuk, hogy a szuverén adósságpiac mennyire megbocsátó tud lenni - pláne, ha az adós a realitásokat figyelembe véve a megfelelő döntéseket hozza meg" - fogalmazott.