Pörög a "Je suis Charlie"-biznisz


Roncin, a Stylist című divatmagazin újságírója, aki családjával mindössze öt percre lakik a Charlie Hebdo párizsi irodájától, a támadás után néhány órával alkotta meg a feliratot, amikor a hírekben szembesült a történtekkel.

Bár akkoriban csak 400 követője volt a Twitteren, a magazin címével azonos betűtípusban készült kiírás gyorsan terjedt, majd teljesen "berobbant": az elmúlt héten mintegy 7 milliószor osztották meg, ezzel minden idők egyik legnépszerűbb hírhez kapcsolódó hashtagje lett - írja a BBC.

Az ábra hirtelen jött népszerűsége persze néhány élelmes "üzletembert" is megihletett: a BBC szerint csak Franciaországban több mint 50 levédési igényt nyújtottak be az ábrára az elmúlt napokban.

Joachim Roncin hangsúlyozta: egyedül a Riporterek Határok Nélkül (RSF) nevű nemzetközi újságíró szervezetnek engedélyezte az eredeti kép használatát - a szervezet így többek között Je suis Charlie-feliratú pólókat is árul a lap javára. Hozzátette azt is, hogy jogászok bevonásával próbálja útját állni a szlogen minden üzleti célú felhasználásának.

"Szörnyű egy pillanatra is belegondolni abba, hogy ezt a reménnyel teli jelszót valaki birtokolná. Azt akarom, hogy az üzenet tiszta maradjon" - fogalmazott az alkotó.

Magát a mondatot azonban nem lehet levédeni. A dpa hírügynökség arról ír, hogy az internetet máris elözönlötték a különböző Je suis Charlie-kiegészítők: pólók, bögrék, vászontáskák, kitűzők, sőt rugdalózók és kutyanyakörvek is.

Mások a magazin új számát kínálják csillagászati áron, volt olyan franciaországi kereskedő, aki csütörtökön ötszámjegyű összeget kért a lapért. Annak ellenére próbálkoznak, hogy az e heti számot ötmillió példányban nyomtatják ki.

Megint mások beszkennelték az új számot, és az interneten árulják PDF-formátumban néhány euróért. A kereslet akkora, hogy ezzel is több száz eurót lehet keresni - írja a dpa.

"Hányunk azoktól, akik hirtelen a barátaink akarnak lenni" - összegezte véleményét a Charlie Hebdo egyik grafikusa, Barnard Holtrop.