A friss kompetenciamérés eredményei alapján a korábbiakhoz képest is jelentősen csökkentek a magyar tanulók pontszámai, komoly baj van a szövegértési képességekkel – írja az e heti HVG.
Mint írják,
a mérések 2008-as sztenderdizálása óta egyetlen vizsgált évfolyamon sem volt annyira gyenge eredmény, mint 2022-ben, a nyolcadikosoknál és a tizedikeseknél ezen belül is különösen nagy volt a visszaesés.
A lap cikke szerint a nyolcadikosok 40 százaléka az alapszint alatt teljesített a szövegértésben és a digitális eszközök használatában, a tizedikeseknek pedig az egyharmada nem érte el az alapszintet.
Hozzátették:
Fiatalok tömegei kerülhetnek ki úgy az iskolából, hogy valószínűleg felnőttként sem lesznek képesek betanított munkán kívül bármi másra alkalmassá válni.
Erősen látszik a Covid alatti távoktatás hatása is - tették hozzá.
A HVG szerint ráadásul óriásiak a regionális különbségek is: noha Budapest is visszaesett, de még így is sokkal jobb eredményeket produkált, mint az ország többi része.
A Nyugat-Dunántúl is rendben van, de például szövegértésből a 174 vidéki járás közül 71-ben a nyolcadikosok átlaga nem éri el azt a szintet sem, ahol országos átlagban hatodikban kellene tartani.
(Címlapkép: Diákok a matematika írásbeli érettségi vizsgán a Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban Debrecenben 2023. május 9-én. Matematikából középszinten 70 394-en, emelt szinten 4537-en érettségiznek. MTI/Czeglédi Zsolt)