Szubjektív időutazás 40 év sajtófotói segítségével

Szubjektív időutazás 40 év sajtófotói segítségével

Egy rendkívül érdekes kiállítás tekinthető meg szerda óta a budapesti Capa Központban. A Válogatás 40 év legjobb magyar sajtófotóiból című bemutató Bánkuti András kurátor válogatása alapján tárja elénk négy évtized magyar sajtófotóit.

Bánkuti elárulta, bár csak az 1981-től 2021-ig terjedő időszakot szerette volna bemutatni, egy sajtófotó-kiállítás nem nyílhat meg úgy, hogy egy olyan szörnyűségről, mint ami napjainkban Ukrajnában történik, ne legyen kiállítva valami. A kurátor több, kint dolgozó fotográfus képei közül Huszti Istvánnak a fényképeit választotta ki bemutatásra. Hozzátette, a háborúval kapcsolatos nagyobb anyaggal a következő évi World Press Photo és Magyar Sajtófotó fog foglalkozni.

A kurátor visszaemlékezései szerint 1981 volt az első év, ahonnan „számítják az időt”, akkor, pontosabban a következő évben, 1982-ben Szalay Zoltán rendezte meg az első igazi hazai sajtófotó-kiállítást. Mint ismertette, korábban is voltak ilyen jellegű bemutatók, pályázatok, azonban azok még rendszertelenek voltak, kevésbé kerültek reflektorfényben. Az első Magyar Sajtófotó-kiállítást a Műegyetem E-Klubjában rendezték meg, melynek akkori vezetője Szarka Klára fotótörténész, fotómuzeológus volt.

A mostani kiállításon

összesen 123 fotós több száz műve tekinthető meg,

és szerencsére Bánkuti nem volt elfogult egyetlen műfajjal szemben sem: szociofotók, eseményfotók, sportfotók, képriportok, természetfotók vegyesen váltogatják egymást, időutazóként végigvezetve a látogatót a késő szocializmustól a rendszerváltáson át az azt követő időszakok furcsaságain vagy épp tragédiáin egészen a koronavírus-járványig. A kiállítás képei között szerkesztőségünk fotósának, Béli Balázsnak Eközben a Parlamentben című képriport-sorozatának néhány fotója is felbukkan. Ez a sorozat a 2011-es XXX. Magyar Sajtófotó Pályázaton képriport (sorozat) kategóriában 3. díjat kapott a szakmai zsűritől.

Külön érdekesség, hogy a kiállítás nemcsak magyarországi helyszíneket mutat be, hanem

magyar sajtófotósok külföldi munkáiból is ízelítőt nyújt.

Így újra beleérezhetjük magunkat kurd menekültek, líbiai háborús áldozatok, a délszláv polgárháború vagy épp a Majdani zavargás érintettjeinek csöppet sem szívderítő helyzetébe is.

A bemutató különlegességét adja, hogy némely fotók korabeli újságokban is előkelő helyen bukkantak fel, így láthatjuk magyar sajtófotósok munkáját akár neves nyugati lapokban, míg más fényképek sorozataiból könyv is készült, mely ugyancsak a kiállítás részét képezi. A bemutató vintage részén pedig a fotótechnika szerelmeseinek nagy örömére ugyancsak időutazásra indulhatunk:

a ’80-as évek filmes fényképezőgépeitől kezdve a legmodernebb digitális fényképészeti technikáig számos tárgyi emléket kiállítottak,

feltüntetve azt is, mely szerkesztőség, esetleg mely fotóriporter használta az adott tárgyat. Így megtekinthető az a Nikon D1H márkájú gép is, melyet a HVG szerkesztősége használt első hazai digitális szerkesztőségi fényképezőgépként a 2000-es évek elején.

A válogatás multimédiás megjelenését az is segíti, hogy bemutatnak egy kisfilmet is, melyről három rangos magyar sajtófotós, Korniss Péter, Urbán Tamás és Benkő Imre munkásságát ismerhetik meg az érdeklődők.

A kiállítás szerdán este nyílt meg, és a Capa Központ nyitvatartási idejében (keddtől péntekig 14 és 19 óra között, hétvégén 11 és 19 óra között) tekinthető meg egészen május 29-ig.

 

{block:block_content:83f6f420-ec81-488d-9ade-46fde05c55af}