Viseld szívvel! Ruháinknak is van üzenete

Ismét káprázatos helyszínen, gyönyörű ruhákkal rukkolt elő a Szervető.

Tavaly már meséltél róla hogy hogyan indítottad be a vállalkozást, honnan jött az ötlet, a névről azonban nem. Honnan jött az elnevezés? Van valami szimbolikája?

A Szervető egy fantáziaszó, amit én ötlöttem ki. Sokat gondolkoztam a néven, mert nagyjából tudtam, hogy mit szeretnék, csak egy nagyon találó nevet szerettem volna kitalálni. Aztán egyszer csak, egy reggel kipattant a fejemből és tudtam, hogy ez lesz az ideális név. Van benne egy grammatikai bravúr, ami a magyar nyelvre egyébként is nagyon jellemző, ez szer elhintése. És tulajdonképpen arra is akartam ezzel utalni, hogy az összetartozásban gondolkodjon a magyar nép és ne szétszakadjon. A közös gyökerek megelevenítése, a közösségi szellem felébresztése motivált minket a szervető létrehozásában. 

Szer-vető

A szer szót önmagában már kevés helyen tartják számon. Az Őrségben és Erdélyben bukkanhatunk használatára, mint település vagy közösség egy részét jelölőnek. Leginkább gyökszóként ismeretes, gondolhatunk például a szeretet, szerelem, szertartás, szerkezet, szerv, szervezet, szerzet, szerzetes szavakra. Összetett szóként is előfordul nyelvünkbe: módszer, rendszer, gyógyszer. Ezek nagyon fontos és régi szavak nyelvünkből, biztosra vehetjük, hogy a szer használata is az. Ezen szavak jelentése kapcsán is kihámozható, hogy egy olyan összetett jelentéstartalommal bír, melynek „kapcsolata kell legyen azzal, hogy együtt, össze, és összetevő, mód és rend, mérték és sor, mert az elmúlt századokban olyan jelentés összefüggésekben fordult elő, mint megfelelő mód, (időbeli) sor, elrendezés, mértéktartás, rendtartás, teremtés, megőrzés, szövetség és közösség."

Azt tudjuk, hogy elsőként az életfa, a nap és hold motívumok domináltak a ruhákon, majd utána bővült a tárház a különböző népi motívumokkal. Az idei kollekcióban van új elem, új tájegységekre jellemző hagyományos motívum?

Igen, minden évben új motívumvilágot elevenítünk meg ezeken a hétköznap is hordható ruhákon. Az idén többet is számon vettünk, a torockóit, a palóc és a vásárhelyi hímzést. Így ezek tulajdonképpen feldolgozásra kerültek. A régi motívumvilágot meghagytuk, de azért abból, annak a forrásából kreáltuk az új grafikákat, és ezzel díszítjük a ruhákat, elsősorban hímzés formájában.

Ez a motívumvilág mondhatni elég femininnek számít a mai világban, de ti férfi ruhákat is terveztek. Bár most sem látok férfi modellt és a tavalyi fotózáson is a kollégát sikerült levennetek a lábáról és így modellé avanzsálhatott. Milyen igény mutatkozik erre a viseletre a férfiak részéről? Esetleg próbáltok olyan mintákat találni, ami kifejezetten férfiasabb?

A férfi modellünk a délutáni műszakban érkezik (nevet). Teljesen véletlen találkoztam egy fiatal párral, akiken rögtön láttam nem csak felvenni, de viselni is nagyon jól tudják a ruháinkat. De egyébként nagyon jó a kérdés. Nagyon nehéz úgy férfiaknak tervezni, hogy nincs férfi a csapatban. Illetve Barcsik Géza grafikusunk férfi, de mivel mindig ezekben a virágmotívumokban gondolkodunk, vagyis elsősorban ezekben, nehéz olyat találni ami a féfias jelleget emeli ki. Tulajdonképpen a férfi ruhák terén egy olyan ösvényen lavírozunk, hogy még beleférjen a férfiasságba, ne legyen túl feminim, ne legyen túl díszített. Pedig érdekes, a múlt században mennyi gyönyörű szőrhímzés volt, és hát az tele volt hímezve. Nagyobbak voltak a férfiak, robosztusabbak ugyebár azáltal, hogy a földeken dolgoztak és mégis bátran hordták ezeket. Egyébként van rá érdeklődés és az idén nemzeti címert szőttünk bele a szőrhímzésbe és ezt elevenítjük meg a férfi pólókon.

Női ruhák terén nekem megvallom a kedvencem ez az elegánsabb vonulat. És örömmel láttam, hogy egyre több kiskosztümöt, kisestélyit terveztek, de ahogy mondtad inkább hétköznapi viseletre készítitek a ruhákat. Ebbe az irányba mennyire szeretnétek még nyitni, mennyire szeretnétek fenntartani ezt a vonalat?

Mindenféleképpen szeretnénk, hiszen ez szakmailag is fejlődés, hogyha olyan alkalmi ruhákkal tudunk előrukkolni, amik az igen széleskörű piacon megállják a helyüket. Már csak azért is, mert érdeklődés mutatkozik erre, másrészt a Hungarikum Bizottságnak a folk-trend tagjai vagyunk és neves divattervezők között kell megmérettetnünk magunkat. Nem egy versenyről van szó, de szeretnénk hasonló színvonalat elérni és tartani, amihez szükségesek ezek a ruhadarabok.

Családi vállalkozás

A kulisszák mögötti beszélgetéseim során derült csak ki számomra, hogy a szervető igazi családi vállalkozás. És nem csak egy családé, hanem minden folyamatot egy-egy család végez. A kötéstől a varráson át az eladásig. Ezekben a családokban a szülők áthagyományozták gyermekeikre a mesterséget, akik ma igazi minőséget állítanak elő. Ez a Szervető ruháinak lelke, hogy minden részletét nagy gonddal és szakmai tudással állítanak elő.

Láttam, hogy Felvidéken is vannak viszonteladóitok, tehát a jelenlegi határainkon kívül is. Mit gondolsz, mennyire lehetnek rá fogékonyak külföldön? Vagy van-e ilyen terv, hogy akár csak a kelet-európai régióban terjeszkedjetek?

Mi a Kárpát-medencében gondolkodunk, mindig a trianon előtti határokban elsősorban. A motívumfeldolgozások terén is ebben a területben gondolkodunk, így terjeszkedünk a régi magyar területeken. De kizárólagosan ott.

Néhány éve volt nagy divat a latin-amerikai, indián minták, ebből kifolyólag érdekelt, hogy esetleg gondoltál-e arra, hogy ezekkel a mintákkal is be lehetne-e törni a divatpiacra, vagy megmaradtok inkább a hagyományőrzésnél?

Nem, nem igazán érdekel. Megmondom őszintén, hogy az a tapasztalatom más cégekkel kapcsolatban, hogy minél nagyobbra nő, annál inkább elveszíti azt a filozófiát, amiből kiindult. Illetve annyira a minőség romlására megy a tömeggyártás, hogy nem fogsz tudni megfelelni a saját koncepcionális elvárásaidnak. Nem is ez volt a cél mikor elindultunk, hogy mi ebből meggazdagodjunk és leszórjuk Európát. Hogyha ez lett volna, akkor elmentünk volna a Váci utcára elkezdjük árulni a pólóinkat a turistáknak, de nem ez volt a koncepció. Mi abban gondolkoztunk és azért hoztuk létre a céget, mert szeretnénk, hogy a magyar emberek tudják a saját kultúrájukat akár hordható verzióban is megélni. Ugyanis érdekes, hogy ha elmész Ukrajnáig, Olyan fantasztikus ruhatervezők vannak ott, és egyöntetűen az ottani kultúrából merítenek, olyan sokszínű motívumkincsük van, amihez képest úgy gondolom, hogy Magyarország nagyon gyerekcipőben jár. Egyébként már vannak viszonteladóink Kárpátalján is, valamint Erdélyben. A Délvidéken azért nincs, mert a szerb vámtörvények nem túl barátságosak egyelőre.

Tavaly az Egri Csillagok forgatására épített makettvár romjainál fotóztatok. Idén miért pont az Esztergomi Bazilikára esett a választás?

A Bazilikának és az Óvárosnak is van egy ilyen igazi ősisége, egy robusztus építmény, ami gyönyörű. Kulturálisan is impozáns, másrészt maga a bazilika egy időutazás és mi is egy kicsit időutazók vagyunk. Szeretnénk még a belvárosban is, az óvárosban felvenni a régi épületek között járókelő szervető ruhás modelleket. Illetve a természetben is fotózunk még délután.
 

A Szervető minden évben új kollekcióval jelentkezik. A fotózáson május 11-én jártunk, az új termékek pedig ezen a héten kerültek fel a webáruházba. Végre lehull a lepel, hogy milyen új motívumokkal és szabással dolgozott a csapat az idei évben. Ez a vonulat fog végigvonulni az őszi-téli kollekcióban is, de az még messze van. Most készüljünk a nyárra a gyönyörű virágmotívumokkal.