Sokan úgy hiszik, teljesen mindegy, hová viszik az autójukat chiptuningra, hiszen nagyjából mindenhol azonos logika mentén dolgoznak. Ez azonban meglehetősen távol áll a valóságtól.
Ebben a cikkben annak próbáltunk utánajárni, mire ügyelj, amikor arra adod a fejed, hogy az autódat tuningolni viszed. Mutatjuk, hova vidd és hova ne!
Így dolgoznak a sufnituningosok
Míg ugyanis az AET CHIPtuningnál a motoroptimalizálás teljesítménymérésen alapul, addig máshol ez nem feltétlenül van így. Az utcai mérésekre hagyatkozni nem épp megbízható dolog, de az is előfordul, hogy van, ahol a tulajdonos csak az érzékszervekre támaszkodhat.
Ha elviszed az autód egy olyan helyre, ahol nem a megfelelő műszerekkel, teljesítménymérés nélkül dolgoznak, akkor könnyen megütheted a bokádat. Első lépésként kiolvassák az autóból a programot. Van, ahol nem is helyben készül a program, hanem elküldik azt egy úgymond profi szakembernek, majd ő küldi azt vissza.
Helyben lényegében csak a program le- és feltöltése történik meg. Ezt követően ki lehet próbálni az autót, ám ha nincs teljesítménymérés, akkor csak az érzékekre lehet hagyatkozni. Akinek rengeteg kilométer van a lábában, és kifinomultak az érzékei, az talán meg is tudja mondani, hogy valóban növekedett-e az autó teljesítménye. Aki rutintalanabb, tompább érzékekkel van megáldva, az vagy elhiszi mindezt, vagy nem.
Ez történhet, ha hiba lép fel
Megeshet, hogy a program feltöltése során fellép valamilyen hiba, amelynek a következtében megadja magát a vezérlőegység. Az elektronika szeszélyei miatt ilyen bizony megtörténhet.
Ebben az esetben az alkalmazott eszköz forgalmazójához célszerű fordulni, hogy mit lehet tenni. Persze ha egy kínai hamisítvány klón eszközről van szó, akkor a terméktámogatásról le is lehet mondani.
Ekkor nem marad más lehetőség, mint cserélni a motorvezérlőegységet, ami nem olcsó mulatság. Ráadásul az alkatrészre várni is kell, amit újra fel kell programozni. Az autót csak ezt követően lehet elvinni, addig ott áll, ami újabb költségeket termelhet: másik autót kell bérelni, fizetni kell a tömegközlekedésért vagy marad a szintén nem olcsó taxizás…
Biztos, hogy lesz különbség?
A nagy kérdés még az, hogy ha pusztán érzékszervekkel történik a tuningolás eredményének mérése, akkor hogyan lehet megbizonyosodni arról, hogy bármivel is jobb az autó?
Ha valaki elköveti azt a hibát, hogy egyáltalán eljut eddig a pontig, azaz olyan helyre vitte az autóját, ahol nincs teljesítménymérés, akkor a legjobb dolog amit tehet, hogy nem viszi oda vissza. Lehet, hogy így duplán kell fizetni a tuningért, ha megbíz az ember egy teljesítményméréssel dolgozó céget, ám ez esetben legalább számokkal lesz bizonyítható, hogy történik-e valamilyen változás.
A fékpad egyértelműen elárulja, hogy van-e bármilyen eltérés a gyári adatokhoz képest, mutat-e az autó a chiptuningot követően bármilyen javulást a paraméterek tekintetében. Éppen ezért célszerű olyan műhelyet választani, amely ilyen eszköz birtokában van, így elkerülhetők a csalódások.