Az emberek többsége úgy képzeli el egy író életét, ahogy a filmekben ábrázolják azt. Hatalmas, szépen faragott íróasztal mellett ülve írja műveit, miközben időnként bele-belekortyol egy öblös pohár borostyánszínű konyakba. Időnként szünetet tart, amíg felhívja a kiadóját, hogy megsürgesse a díjait, majd ellenőrzi a számláján, hogy mekkora összegű jogdíjat kapott az előző regénye eladásai után.
Sajnos a valóság itthon ennél prózaibb. Az igaz, hogy ünnepelt és kedvelt íróink idejük nagy részét írással töltik, de korántsem keresnek olyan sokat ezzel a tevékenységgel, hogy dőzsölni tudnának belőle.
Van különbség író és író között?
A felmérések szerint a legrosszabb helyen pénzügyi, megélhetési szempontból a szépirodalmi szerzők állnak. Az emberek harminc százaléka olvas világszerte, és ebből csak hét százalék szépirodalom-kedvelő. Hazánkban is hasonló a helyzet, a klasszikus irodalmat kedvelők száma csökkenőben, népszerűbbek a szórakoztató irodalmi művek, a bulvár, de a pénzügyi, üzleti és vállalkozássegítő kiadványok is kapósak. Milyen tényezők befolyásolják, hogy mennyit kereshet egy író? Lássuk!
- A különbség – már ami a megélhetést illeti – író és író között elsőként az írások jellegéből, műfajából fakad.
- A második tényező a piac nagysága. Kis hazánkban maroknyi az olyan olvasó ember, aki folyamatosan vásárol könyveket.
- A vásárlóerő egyre csökken, hiszen az áremelkedés a megélhetési cikkek piacán a már-már luxusnak számító könyvektől vonja el a pénzt.
- A kiadók az előző szempontok miatt csökkentik a kiadványok példányszámait.
A helyzet nem túl rózsás, de vannak olyan felkapott művészeink is, akik meg tudnak élni a munkáik után járó díjakból. Ők azok, akik évtizedekkel ezelőtt kezdték a pályát, műveiket generációk olvassák, sőt, színpadra vitték azokat. Sajnos a fiatalabb korosztály képviselőinek sokkal nehezebb a dolga.
Mit tehet a kezdő író, hogy ismertté váljon és megéljen?
Íróink könyvük sikeres kiadása után sem ülhetnek babérjaikon. Meg kell tanulniuk eladni magukat és a könyvüket, ehhez pedig komoly vállalkozói ismeretekre van szükség. Hogy lesz ismert az író?
Fel kell építenie az énmárkáját: író-olvasó találkozókkal, könyvbemutatókkal, közösségi oldalak folyamatos építésével. Követőkre, olvasótáborra kell szert tennie nem kevés munkával. Ez pedig csak a kezdet, mivel a rajongók érdeklődését fenn is kell tartani, ügyes marketinggel és kommunikációval.
Szeretsz olvasni? Így segíthetsz kedvenc szerződnek
Az ismertség és a követők tábora nem minden: hiába a hírnév és rajongók, ha nem veszik meg a könyveket. Az eladott példányszámot már nemcsak a könyvkölcsönzés fenyegeti, ha az online elérhető podcastokra vagy e-bookokra gondolunk. Ezek jogtalan letöltése a szerzőknek nagyobb kárt okoz.
Ha van kedvelt írója, akinek szereti a könyveit olvasni, vegye meg ezeket ahelyett, hogy kölcsönkérné vagy fizetés nélkül letöltené. Mert amíg Ön megveszi, addig ír Önnek.