Az elmúlt években számos iparág esetében a robotika jelentős térnyerésének lehettünk tanúi, különösképpen azokon, amelyekre jellemzőek az intenzív munkaerő-folyamatok. A jövőben a vállalatok nagy valószínűséggel még több automatizált technológiai megoldást fognak igénybe venni, hogy a növekvő vásárlói igényeket kielégítsék, illetve, hogy a kockázatokat csökkentsék, hogy javítani tudják üzleti tevékenységüket.
Egyes iparágakban – mint például az autó-, elektronikai-, műanyag- vagy a fémiparban – a robotika jelenleg is igen elterjedt, és szakértők szerint a technológia egyre több olyan szegmensben fog felbukkanni, amelyről nem is gondoltuk volna korábban.
Együtt a robotokkal
A teljesen megváltozott szemléletmódnak köszönhetően az a vélekedés, mely szerint elképzelhetetlen, hogy a robotok különféle iparágakban az emberi dolgozók mellett, netán velük együtt, közösen dolgozzanak, teljességgel idejétmúlttá vált. Körülnézve azt láthatjuk, hogy a robotikát számos területen alkalmazzák, legyen szó automatizált megoldásokról vagy egyéb technológiai vívmányokról.
A robotikai eszközöket igen régóta használják, mint az online casinokat, aminek köszönhetően el is terjedt az olyan iparágakban, mint a gyártóipar, beleértve az autóipart, a fémipart és az elektronikai ipart is. Ezek a területek valószínűleg a legnagyobb felhasználói a megoldásoknak. A trend – ahogy a világszerte – Magyarországon is megfigyelhető, a gyártószektorban évente telepített ipari robotok száma a 2014-es és a 2019-es év között 13%-al növekedett, a legnagyobb fogyasztónak pedig hazánkban is az autóipar és a fémipar számít, esetükben – a 2014-es adatokhoz képest – az alkalmazások száma körülbelül 20%-al emelkedett. De a robotika térnyerése megindult az elektronikai iparban is, a telepített ipari robotok száma megduplázódott 2018 és 2019 között.
Mit várhatnak a piaci szereplők a robotok térnyerésétől?
Az ipari robotok, valamint a velük együttműködő robotok számos olyan fontos feladatban képesek segítséget nyújtani, amelyeket korábban kizárólag humán erőforrás, tehát emberi munkaerő tudott csak elvégezni. Gondoljunk csak az anyagmozgatásra, az olyan tevékenységekre, mint a présgép kezelés, válogatás, a csomagolás, a raklapozás, a gépkezelés, vagy az anyageltávolítás, mint a sorjázás, a csiszolás, a polírozás vagy akár a fúrás.
A piaci szereplők tehát nem kevesebbet várhatnak a robotikai megoldásoktól, minthogy azok által lehetővé válik a termelékenység növekedése, miközben magas minőséget tarthatnak fenn, ráadásul elkerülhetik a költséges termékvisszahívásokat is. De növekedésnek indulhat az alkalmazottak munkahelyi biztonsága is, hiszen a robotok átvállalják azokat a különféle szerepeket, amelyek kevésbé biztonságosak, vagy könnyebben megoldhatóak az emberek szempontjából, mindezt pedig folyamatos és zavartalan működés mellett teszik.
Nem kérdés, hogy a vállalatok versenyelőnyre tehetnek szert a robotok által nyújtott rugalmasságnak köszönhetően, ezeket az előnyöket pedig már más iparágak – például az élelmiszeripar, a kozmetikai ipar és az egészségügyi szektor – is felismerték.