Kedd este megjelent egy kormányrendelet, amely szerint
A Koronavírus Sajtóközpont közleménye szerint erre "a hatékonyabb egészségügyi védekezés, a betegellátás és az egészségügyi dolgozók kiegyensúlyozottabb terhelése, és a védőoltási program végrehajtásának biztosítása érdekében" van szükség.
Az intézkedés lehetővé teszi, hogy a legkiélezettebb védekezési helyzetben egységes irányítás alá tartozzon az egészségügyi ellátórendszer, fokozva a vírus elleni védekezés hatékonyságát. Fontosnak tartják, hogy az önkormányzati fenntartású szakrendelők és dolgozóik is szükség szerint részt vegyenek a járvány elleni védekezésben, és koordináltan lássák el a betegellátási feladataikat, és az oltás tömeges szakaszában majd megfelelően végrehajtsák az oltási feladatokat.
A jogszabály ezért a veszélyhelyzet idejére a városi kórházakhoz telepíti:
- a területükön működő önkormányzati fenntartású járóbeteg-szakellátók feletti szakmai irányítási jogkörök gyakorlását;
- a járóbeteg-szakellátó szolgáltató működésének felügyeletét
- és a javaslattételt a járóbeteg-szakellátó egészségügyi szolgáltató egészségügyi dolgozói és szakdolgozói jogszabályban meghatározott berendelésére.
A jogszabály rögzíti, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt az egészségügyi intézmények folyamatos munkarendben működnek. Emellett a kormányrendelet az irányító megyei intézmények (azaz a megyei kórházak, a vidéki egyetemi klinikai központok, a fővárosi centrumkórházak) hatáskörét kiterjeszti az illetékességi területen valamennyi egészségügyi tevékenység irányítására.
Az irányító megyei intézménynél 24 órás vezetői ügyeletnek kell működnie.
A veszélyhelyzet ideje alatt az önkormányzati szakrendelők vezetői fokozott felelősséggel kötelesek vezetési, irányítási feladataik ellátására, különösen felelnek az általuk vezetett szakrendelő folyamatos, teljes körű, határidőben történő és valós adatszolgáltatásáért.
A szakrendelők vezetői kötelesek a hatékony és összehangolt védekezés érdekében az országos kórház-főigazgató védekezés megszervezésére vonatkozó utasításait végrehajtani, folyamatos kapcsolatot tartani az irányító szerv vezetőjével, az Országos Mentőszolgálattal, valamint a megyei, fővárosi védelmi bizottsággal.
Az önkormányzati szakrendelőt működtető egészségügyi szolgáltató felelős az általa végzett védőoltási tevékenység jogszerűségéért, szabályszerűségéért, szakszerűségért.
A rendelet melléklete azt is részletezte, hogy a fővárosi és Pest megyei szakrendelők melyik kórházakhoz kerülnek:
A Dél-pesti Centrumkórház – Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet illetékességi területe:
a) Budapesten a VII., VIII, IX., X., XVII., XVIII., XIX., XX., XXI., XXIII. kerület
b) Pest megyében a Ceglédi, Dabasi, Gyáli, Monori, Nagykátai, Nagykőrösi, Ráckevei, Szigetszentmiklósi, Vecsési járások
Az Észak-Közép-budai Centrum, Új Szent János Kórház és Szakrendelő illetékességi területe:
a) Budapesten az I., II., III., XII. kerület
b) Pest megyében a Budakeszi, Pilisvörösvári, Szentendrei járások
A Szent Imre Egyetemi Oktatókórház illetékességi területe:
a) Budapesten a XI., XXII. kerület
b) Pest megyében az Érdi járás
A honvédelmi egészségügyi szolgáltatók illetékességi területei:
Budapesten a IV., V., VI., XIII., XIV., XV., XVI. kerület
Pest megyében az Aszódi, Dunakeszi, Gödöllői, Szobi, Váci járás.