Miközben a víztározókra 10 milliárd forintja sincs a kormánynak, addig több mint 43 milliárd forintért forintért építheti fel a West Hungária Bau (WHB) a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémiát a Velencei-tónál - derítette ki az Átlátszó.
Az uniós közbeszerzési értesítő pénteki számából derült ki, hogy
A lap azt írja, a munka eredetileg becsült értéke 43 milliárd 465 millió forint volt, a közbeszerzést az állami BMSK (Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt.) írta ki még tavasszal. A nyílt eljárásra hárman tettek ajánlatot: a veszprémi VEMÉV-SZER Építő – és Szerelőipari Kft. 43,8 milliárdos ajánlatot nyújtott be, a Laterex Építő Zrt. pedig érvénytelen ajánlatot tett, így nyerte meg a munkát a WHB.
Mint ismert, a WHB többségi tulajdonosa az a Paár Attila, aki korábban megvásárolta a miniszterelnök vejének, Tiborcz Istvánnak a tulajdonrészét az Eliosban. Paár egyébként az ország 41. leggazdagabb embere.
Az értesítőből kiderült, hogy az akadémia főépülete 19 ezer négyzetméter nettó alapterületű, pince+földszint+2 emeletes lesz, emellett a következő funkciókat kell majd tartalmaznia:
- az uszodában: 10 pályás 50 méteres versenymedence, 15 méteres tanmedence, 250 fős fix lelátó,
- wellness részleg: finn- és infraszaunával, gőzkabinnal és pezsgőfürdővel,
- a multifunkciós tornacsarnokban kézilabda pálya és 250 fős mobil lelátó, vagy két darab kosár-/röplabda pálya,
- ergo-, cross-fit-, kondicionáló terem, továbbá fallabda pálya,
- a kültéren: street workout pálya, strandkézilabda pálya, 400 méteres rekortán futópálya, 20×40 méteres műfüves labdarúgó pálya, két darab teniszpálya (fűthető mobil sátorral),
- 3 szintes kollégium 66 kollégiumi szobával.
A pince és földszintes, 8 ezer négyzetméteres kajak-kenu épület fedett tesztpályaként és mérési központként, valamint kajak-kenu és evezős hajótárolóként funkcionál.
A lap megjegyzi, a sportközpont eredetileg a Hajógyári-szigeten épült volna meg, a mobilgáttal együtt (utóbbi miatt 1000 fát vágtak volna ki), ugyanakkor 2020 őszén kiderült, hogy nem épül meg a mobilgát, mivel sem a főváros, sem a helyi önkormányzat sem akarta védmű miatt beáldozni a fákat. Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze később azt mondta, a kormány hamis indokkal vitte el a Hajógyári-szigetről a Velencei-tóhoz a Kovács Katalin-féle akadémiát, ugyanis a főváros támogatta a kajak-kenu központ megvalósítását, csak a védmű megépítéséhez nem járult hozzá.
Mint arról korábban az N1TV is beszámolt, 40 milliárd forintra lenne szükség a Velencei-tó megmentéséhez, és bár a kormány propagandára 50 milliárdot költ évente, mégis úgy vélte, nincs a tó vízhozamának rendbetételére pénze a magyar államnak. Pedig a Velencei-tó vízszintje rekordalacsony és tonnaszámra pusztulnak a benne élő halak is.
FELDERÍTŐ - Nincs pénz a Velencei-tó megmentésére, így döntött a magyar kormány
40 milliárd forintra lenne szükség a Velencei-tó megmentéséhez, és bár a kormány propagandára 50 milliárdot költ évente, mégis úgy vélte, nincs a tó vízhozamának rendbetételére pénze a magyar államnak. Rohamosan fogyó szabadstrandok, pusztuló nádasok, a tó folyamatos körbebetonozása és csökkenő vízszint - grandiózus tervek bőven vannak, de a környezetvédelmi problémákkal nem igazán foglalkozik senki - így pusztul a Velencei-tó, ugyanitt igazi magyar megoldások az uniós pénzek elköltésére.