"A Mercedes olyan, mint egy félelmetes hadsereg" - interjú Wéber Gáborral, F1 szakkommentátorral

Merre tart a sportág? Mi várható idén?

Változások az F1-ben

A Liberty Media gyakorlatilag leváltotta Bernie Ecclestonet. Elkerülhetetlen volt már a változás?

Mivel két dudás nem fér meg egy csárdában, így egyértelmű volt, hogy az új tulajdonos a saját szája íze szerint, a saját elképzelései alapján irányítja majd a sportágat. Ecclestone nem egy tipikus másodhegedűs, így egyszerűen nem maradt helye a rendszerben, amint a teljes hatalomátvétel megtörtént.

Ross Brawn visszatérése garantálhatja, hogy ismét pozitív irányt vesz a sportág. Modernebbek lehetnek a közvetítések, az F1 meghódíthatja a közösségi médiát, lehet, hogy megszűnik a DRS, állórajt a Safety Car fázis után. Jó az irány Ön szerint? Mire számít az új vezetéstől összességében?

Ezek egyelőre megválaszolatlan és megválaszolhatatlan kérdések egyben. Ross Brawnnál nem nagyon lehetne alkalmasabb személyt választani a feladatra, gyakorlatilag mindent tud a Forma-1-ről, amit csak lehet. Azonban ez csak a sportág technikai, szakmai háttere szempontjából garancia, hogy a közvetítések, a körítés terén milyen irányt választ a Liberty, azt most még nehéz megmondani. Szerintem óvatos duhajok lesznek, de néhány látványt érintő módosításon nem csodálkoznék már 2018-ra sem.

A turbókorszak visszatérte óta valamennyi néző hiányolja az ordító motorok hangját. Van esély rá, hogy visszakapjuk ezt? Mindenképp szükség van rá? Azért most sem suttognak ezek a gépek.

Ezt egyáltalán nem látom problémának, főleg a jelenlegi szabályrendszer negyedik évének kezdetén. A turbómotorok mindig halkabbak lesznek a szívós társaiknál, és szerintem most sem szólnak rosszul ezek az autók. Ha valaki csak a hangélményért nézné az F1-et, azt amúgy sem az autóversenyzés igazi lényege izgatja.

Pilótapiac

A legérdekesebb kérdés, hogy mire lehet képes Bottas. Megfoghatja Hamiltont?

Nem tudom elképzelni, szerintem Hamilton érezhető fölényben lesz vele szemben az egész év átlagát tekintve.

Ön szerint miért a finnre esett a Mercedes választása? A szerződése tükrében nem biztos, hogy hosszú távra terveznek vele.

Ez volt az ideális döntés ebben a helyzetben. Pascal Wehrlein túl tapasztalatlan lett volna, a szóba jöhető nagyágyúk meg nem voltak szabadok. Bottas viszont kellő tapasztalattal és sebességgel is rendelkezik, nem egy balhés típus és nem utolsó sorban a Williamset érdekeltté tudták tenni az elengedésében. Azért a szándékaikat jól mutatja, hogy csak egy éves szerződést kínáltak a finnek.

Az izgalmak szempontjából kinek az érkezése lett volna a legjobb? Alonso?

Bárkié, aki kellő erőbedobásra készteti Hamiltont, de Alonso érkezése különsen pikáns lett volna 2007 fényében. Persze erre nem igazán lenne esély.

Vandoorne mire lehet képes a híresen kemény csapattárs Alonso mellett?

Sokkal inkább az a kérdés, hogy a McLaren-Honda mire lesz képes 2017-ben, mert Alonso motivációját alapvetően ez befolyásolja, nem a Vandoorne elleni csata. Ha versenyképes lesz az idei autó, akkor egy erős Alonsóval kell megbírkóznia a belgának, ha megint zsákutcába jutnak, akkor már a csapatból fél lábbal kint levő, hitehagyott Alonso lesz Stoffel ellenfele. Előbbi esetben nehéz dolga lesz, utóbbi esetben könnyebb, de tanulni is kevesebbet fog belőle.

Massa visszavonult, aztán mégis meggyőzték, hogy maradjon. Egy pilóta hogy kalibrálja újra magát, ha már egyszer lezárt valamit, aztán mégiscsak marad?

Massának nem kellett semmin változtatnia, mert nem a motiváció hiánya miatt hagyta abba tavaly, hanem mert nem volt hova szerződnie. Nem véletlen tárgyalt a Formula-E-ről a Jaguarral, ám végül Bottas Mercedes általi szerződtetése felszabadította a helyét az eddigi csapatánál, akik meg kaptak az alkalmon, hisz Lance Stroll mellé tapasztalt versenyző kellett ilyen mértékű szabályváltozások idején.

Melyik újonctól várja a legtöbbet?

Lance Strolltól, mivel ő az egyetlen újonc a mezőnyben (nevet). Ha levesszük Vandoorne tavalyi bahreini beugrását, akkor tőle többet várok, mint a kanadaitól.

Mit gondol, mi lesz Alonso sorsa? Tegyük fel, élvezetes lesz vezetni az új gépeket, de a McLaren továbbra is gyenge. Mit tesz a spanyol? Felhívja a Mercedest?

A Mercedes felhívja őt akkor is, ha jó lesz az idei McLaren-Honda. A toppilóták mindig is befolyásolták a piacot, így akkor is lesz Mercedes-Alonso egyeztetés, ha végül nem lesz belőle megállapodás. Ugyanez a helyzet Vettellel és Hamiltonnal is. Mindenki teszteli kicsit a piacot, megnézi, hogy mik a legjobb lehetőségek középtávon, aztán lépnek valamelyik irányba, ha nyitva van még a kapu, vagy maradnak ott, ahol voltak. Alonso esetében ezt kevésbé látom reális lehetőségnek, csodálkoznék, ha 2018-ban is McLaren versenyző lenne.

Új autók, erőviszonyok

Önnek melyik autó tetszik a legjobban esztétikailag, és melyik a legizgalmasabb tervezésileg?

Az esztétikának semmi szerepe a tempóban, de a Mercedes és a Toro Rosso a két legszebb autó. Tervezésileg a Ferrari is bejön a képbe, vannak rajta érdekes egyedi megoldások, de összességében a Mercedes elképesztően részletgazdag kidolgozottsága az, ami viszi a prímet.

A Mercedes már külsőre is egy bajnok autónak tűnik, rivális csapatok tervezői is dicsérték. Le lehet győzni őket idén? Ki lehet a kihívó? Ferrari, Red Bull?

Ez a két csapat az, akik létszámban és anyagi hátterben egyáltalán felvehetné velük a versenyt, de hogy végül sikerül-e, ki tudja? A Mercedes jelenleg egy tökéletesen működő győzelmi gépezet, és itt nem csak az autóra, de az egész csapatszerkezetre gondolok. Olyan, mint egy félelmetes hadsereg, amelynek szinte nincs gyenge pontja.

Mit vár a McLarentől? Mekkorát ugorhatnak előre?

Őszintén? A top5-ért is komolyan meg kell majd küzdeniük, és mivel a középmezőny piszok sűrűnek tűnik, ez nem lesz egyszerű ilyen évkezdettel. Minden hiányzó tesztkilométer súlyos pontokat jelenthet az év elején.

Hogy látja a Renault helyzetét? Gyári csapatként gyengélkedtek tavaly, a Red Bull sikere viszont sokak szerint csak a motorerőn múlik. Mit tesz ilyen esetben a gyár? Inkább koncentrál a győzelemre esélyes partnercsapatra, amíg neki nincs esélye az élen harcolni? Esetleg ha mezőny elejére kerül a gyári istálló is, az energiaitalosokkal harcolva, nem lesz érdekkülönbség?

A Renault versenycsapata és a motortervezői részleg két különálló entitás, így a motorfejlesztés nem vesz el erőforrásokat az autó tervezésétől. A Renault pedig még nagyon messze van attól, hogy a Red Bullal versenyezzen, így most hatalmas segítség számukra a mezőny egyik élcsapatának adathalmaza, már amihez hozzájuthatnak az erőforrás oldalon. Egyelőre nincs érdekellentét.

Komoly bajban lehet a Sauber. Tavalyi Ferrari motort használnak, a Manor pedig kiszállt. Veszélybe kerülhet a fennmaradásuk, ha utolsó helyen végeznek?

Nem, mivel összesen 10 csapat maradt a rendszerben, így automatikusan megkapják a 10. helyért járó pénzt. Ettől függetlenül is tönkremehet a Sauber, de ez nem a beérkező jogdíjakon múlik majd. Egyébként valóban nem sok esélyük lesz a tavalyi Ferrari motorral akkor, amikor mindenki nagyban módosított az eddigi motorján, így halmozott hátrányt jelent majd lóerők tekintetében.

Végezetül: ki lesz a befutó idén?

Ha tudnám, nagy pénzben fogadnék (nevet).