„Ha ezt tudom, eszem ágában sem lett volna stratégiai megállapodást kötni a Coca-Colával”

Madarat tolláról, kormányt multijáról.

Már napok óta lázban tartja – teljes joggal – a közvéleményt az a kérdést, miképp lehet az, hogy egy magyar fogyasztó bizonyos termékekhez csak silányabb minőségben jut hozzá, mint nyugat-európai embertársai.

Az Orbán-kormány is lépett az ügyben, és részint eme fogyasztóvédelmi törekvés mögé bújtatva nekiment a külföldi tulajdonú diszkontláncoknak. S bár sok mindent el lehet mondani ezekről a kereskedelmi cégekről, de azért bizonyosan nem vonhatóak felelősségre, hogy milyen minőségű Coca-Cola termék van a polcaikon. Erről még Kasszás Erzsinek sem lehet fogalma.

Ezért is kérdeztünk rá Lázár János kancelláriaminiszternél, hogy amikor nemzetstratégiai szerződést kötött az Orbán-kormány az amerikai multival, nem lett volna célravezető olyan kitételeket, feltételeket megszabni a vállalatnak, ami meggátolta volna, hogy „Nyugat-Európa élelmiszer szemetét” a magyarokkal meg tudják etetni?

„Megmondom őszintén, bennem föl sem merült, hogy Coca-Cola becsap, akár engem, mint fogyasztót. Én azt gondoltam, hogy egy ilyen cég nem meri ezt megtenni”

- válaszolta érdeklődésünkre a kancelláriaminiszter. Kiderült az is, hogy teljességgel meglepte őt az a tény, hogy a Coca-Cola különbséget tesz a Magyarországon és a Németországban forgalomba hozott termékei között.

Most élhetnénk a klasszikussal, tetszettek volna forradalmat csinálni, és nem összeszűrni a levet a multikkal (mert nem az üdítőgyártó cég az egyedüli, akivel kiegyezett a szabadságharcos kormányzatunk).

De Lázár János tanult a hibából, „ha ezt tudom, eszem ágában sem lett volna stratégiai megállapodást kötni a Coca-Colával”.

Egyébként a visegrádi országok most azt szeretnék elérni, hogy a termékek címkéin a fogyasztók láthassák az összetevőket, illetőleg azt, hogy mennyiben térnek el a máshol fogalmazott változatoktól.

Csakhogy – ebbe már bele sem mentünk -, ez a címkézés jelenti pont az egyik legfontosabb olyan kereskedelmi korlátot, amelyet a transznacionális szabadkereskedelmi egyezményekkel el akarnak tüntetni – a multik lobbistái.

(Borító- és címlapképen Orbán Viktor 2012-es gyárlátogatása látható, a nagy megállapodás után - fotó: Illyés Tibor/MTI)