Olcsóbb lett volna új metrókocsikat venni, mint felújítani a régieket?

Van magyarázat is.

Nyizsnij-Novgorod az elmúlt napokban kötött szerződést a Metrovagonmassal, 23 darab új metrókocsi vásárlására 1,3 milliárd rubelért, ez fajlagosan 56,5 millió rubelt jelent egy kocsira - írja az Index a Metro Report szaklapra hivatkozva. A városban a 40 éves szerelvényeket cserélik le.

Budapest 2015-ben kötött szerződést ugyanezzel az orosz céggel, 222 metrókocsi felújítására, 15 milliárd rubelért (69 milliárd forint). Ez kocsinként, fajlagosan 67,5 millió rubel. A város a 40 éves szerelvényeket újíttatja fel.

Sok különbség nincs a két beruházás között. Annyi mégis van, hogy egy új, Metrovagonmas által gyártott kocsi Nyizsnij-Novgorodnak 56,5 millió rubelbe kerül, míg Budapestnek egy felújított 67,5 millióba, ez 17%-os differencia.

Hogy jött ki?

A lap megkérdezte a Metróért Egyesület vezetőjét, Bíró Endrét az árkülönbségről. 

Szerinte az új novgorodi metró korszerűség tekintetében sokkal közelebb van a leváltott kocsikhoz, mint a Budapesten használt felújítottakhoz. Az újakban elavult orosz hajtás van, régi szerkezetű forgóvázzal. A nálunk használtakban viszont Hitachi hajtás, Knorr fékrendszer és CAF kerékpár van, ezért volt drágább a felújítás.

(fotó: Balogh Zoltán / MTI)