Felkészületlenség, előkészítetlenség és szervezetlenség: kis nyári káosz Budapesten

Felelős természetesen nincs.

Ez teljesen természetes velejárója a (fő)városi létnek, a júniusban megkezdődő szabadságok és iskolai szünet miatt természetes, hogy ekkora időzítik a város szétfúrását, csakhogy a budapesti városvezetés több, súlyos, és bizony ki nem kényszerített hibát is elkövetett.

Java részük ugyanis könnyedén elkerülhető lett volna.

1. Egymásba csúszó felújítások

Javában tart a 3-as metró évtizedek óta halogatott felújítása, ráadásul egyelőre csak az északi szakasz teljes kizárásával. Megkezdődött a 4-6-os villamos Oktogon és a Harminckettesek tere közötti szakaszának évek óta csúszó felújítása. Megkezdték a munkát az 1-es villamos Közvágóhíd és a Puskás Ferenc Stadion megállóhely között. 

Mindhárom felújítás közös tulajdonsága, hogy egy kis gondolkodással, tervezéssel elkerülhető lett volna a város három legfontosabb kötött pályás közlekedési eszközének kiiktatása. A 3-as metróról tudvalevő volt már a 90-es évek második felében, hogy felújításra szorul. A 4-6-os villamos pályájának 2012-ben megkezdett felújítási ciklusa 2016-ban megszakadt a főváros közbeszerzések átszervezésével (szétbarmolásával), így a most feltúrt szakasz nagy részéhez is hozzányúltak tavaly, évtizedek óta elavult - nagypaneles - technológiával újítgattak rajta egyet. Ha a nagykörúti komédia még nem akasztotta ki teljesen az idegein ingázó állampolgárt, az 1-es villamos most kezdődött felújítása már biztosan: a főváros és a BKK ugyanis közös erővel, igyekezettel, szorgalommal, kitartással elérte, hogy ezen a szakaszon csak a megállókat újítsák fel pár éve, vagyis borítékolható volt, hogy hozzá kell majd újra nyúlni a vonalhoz. 

A három felújításból kettőt jobb szervezéssel már évekkel ezelőtt abszolválni lehetett volna.

A kötött pályás közlekedés mellett, remek időzítéssel kezdődött meg a Dózsa György úton és a Kossuth Lajos utcában a távhővezeték építése. Előbbi esetén a 3-as metró pótlásának egyik legfontosabb elemét, utóbbi kapcsán pedig a fő kelet-nyugati közlekedési vonalat sikerült legyilkolni. Ez persze a nyugat felől a fővárosra zúduló, összefüggő autósorban üldögélők számára már csak egy könnyed akadályocska, lévén kicsivel kijjebb, a BAH-csomópont felüljárójának évek óta elmaradt felújítását is megkezdték.

2. Pótlás

Jól jelzi a város vezetésének gondolkodását és hozzáállását, hogy a lezárások által érintett szakaszok egy részén (mint például a Dózsa György úton és a Kossuth Lajos utcában) gondolkodás nélkül szüntetik meg a buszsávot, vagy ha ott végzik a munkát, akkor nem jelölnek ki újat. Ennek egyenes következménye, hogy azok menetideje megnövekedik, ezzel a kapacitásuk is jelentősen csökken.

"A városvezetés és a BKK a számára legkényelmesebb módon megszervezi a pótlást, csatol mellé egy látszatintézkedést, pár értelmetlen tanácsot és néhány megértést kérő üzenetet, majd végignézi, ahogy utasok ezrei veszítenek 5-10 percet az átszállások miatt, majd még 10 percet a dugók miatt"

- írja a Közlekedő Tömeg az 1-es villamos pótlása kapcsán. A szakmai blog szerint néhány egyszerű intézkedéssel kevésbé kényelmetlenné lehetne tenni az utasok számára a pótlást:

  • Azonos számú járművel és a járművezetők minimális átcsoportosításával megoldható lenne, hogy minden második villamospótló a Puskás Ferenc Stadiontól a Rákóczi hídon át Dél-Budáig, az Etele térig közlekedjen, 103-as jelzéssel
  • Mivel a torlódásos szakaszon nem került lezárásra sáv a kivitelezés miatt, vagyis egy buszsáv kijelölése esetén is maradna még két forgalmi sáv. Mivel az egyéb szakaszokon folyó építkezések miatt egyébként is többnyire csak két sávon tud haladni a forgalom, egy buszsáv kijelölése az autóforgalmat egyáltalán nem hátráltatná, a buszokon utazóknak viszont jelentős előnyt hozna.

A szakmai szervezet szerint az utazóközönség időveszteségének csökkentése már egyáltalán nem szempont a városvezetés és a BKK számára. A szervezet szerint ők a legkényelmesebb módon szervezik  meg a pótlást, csatolnak mellé egy látszatintézkedést, pár értelmetlen tanácsot és néhány megértést kérő üzenetet, majd végignézik, ahogy utasok ezrei veszítenek 5-10 percet az átszállások miatt, majd még 10 percet a dugók miatt.

Üde színfolt ezzel szemben a Nagykörút, ahol az érintett szakaszon végig buszsáv van, így a naponta több mint 200 ezer embert szállító villamos pótlásáa viszonylag gördülékenyen történik.

3. Kommunikáció

Ez utóbbi pedig a harmadik fő hiba. Az amúgy is óriási káosszal, türelmetlenséggel járó felújítások okozta stresszt legalább egy jól látható és érthető kommunikáció enyhíthetné. Ha érdekelne ez bárkit is. Jól jelzi ezt, hogy a Kossuth Lajos utcai, július 1-jén kezdődő távhőépítkezésről a BKK-nak sikerült június 29-én tájékoztatnia a nagyérdeműt, vagyis borítékolható volt a káosz, mert senki nem tudott rá időben felkészülni.

Összefoglalva tehát: a budapesti városvezetés felkészületlensége, a felújítások előkészítetlensége, összehangolásának teljes hiánya és a szervezetlenség teljes fejetlenséget eredményezett a városban. És mivel Magyarországon élünk, ezért felelőse sem lesz ennek.