Az Agrárminisztérium nem támogatja a Csarna-völgyi kisvasút megépítését

Közleményt adtak ki, de nem feltétlenül van igazuk.

Nagy István miniszter szakmai felügyeleti jogkörében eljárva a mai napon utasította a terület vagyonkezelőjét, az Ipoly Erdő Zrt-t a beruházás engedélyeztetésére vonatkozó kérelem visszavonására. A minisztérium egyúttal soron kívül intézkedik arról, hogy a terület az állami erdőgazdaság vagyonkezeléséből a természetvédelmi kezelő, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság vagyonkezelésébe kerüljön át.

Ezen területen a hatályos jogszabályok alapján bármiféle beavatkozás kizárólag természetvédelmi céllal történhet a természeti folyamatok működésének biztosítása, elősegítése érdekében. Ez a célkitűzés hosszú távon a terület nemzeti park igazgatósági vagyonkezelésbe kerülésével garantálható - zárul a közlemény.

Korábban a  WWF élesen kritizálta a kemencei kisvasút meghosszabbításának ötletét, mivel az szerintük hatalmas károkat okoz az erdő élővilágában. A Kisvasutak Baráti Köre Egyesület szerint viszont az erdei vasút helyreállítása csökkentette volna a környezetszennyezést.

"A kisvasút hétvégente üzemel márciustól október végéig, és olyan nyugat-európai trend szerint szervezi a forgalmát, mely szerint a bakancsos turizmus csökkenésével az erdőbe látogató lábával nem érintve a talajt, a kisvasút szerelvényeivel belátogat az erdőbe, majd onnan távozik is a visszafelé jövő vonattal. Az utasok túlnyomó többsége ebbe a kategóriába esik, ennél nincs környezetbarátabb megoldás jelenleg" - írták.

A beruházás ráadásul az 1990-es években árvizek által megrongált vonalának helyreállítását foglalta volna magába: "A kisvasút felső szakaszán a vágányok több helyen a patakmederbe fordulva várják a helyreállítást, amely állapot e szakaszon messze nem tekinthető természetinek és konzerválandónak."

Valóban egy erdei vasút veszélyezteti az erdő élővilágát?

Kisebb vihart okozott a WWF csütörtöki közleménye, amelyben élesen kritizálta a környezetvédő szervezet a kemencei kisvasút meghosszabbításának ötletét, mivel az szerintük hatalmas károkat okoz az erdő élővilágában. A Kisvasutak Baráti Köre Egyesület szerint viszont épp ellenkezőleg: az erdei vasút helyreállítása csökkenteni fogja a környezetszennyezést.