Hónapok óta fosztogatják telefonos banki csalók Békés megyét, volt olyan, aki 12 milliót bukott

Hónapok óta fosztogatják telefonos banki csalók Békés megyét, volt olyan, aki 12 milliót bukott

Újfajta bankszámlával kapcsolatos csalássorozatra derült fény a napokban a Békés megyei Gyulán. Egy olvasónk mesélte el a történetét, igaz, információink szerint csak ebben a városban több sértettje is van a szisztematikusan végrehajtott és nemzetközi szállakkal is bíró bűncselekménynek.

Szóval, a névtelenséget kérő olvasónkat, akit az egyszerűség kedvéért Istvánnak fogunk hívni, alig egy hete a délutáni órákban hívták a +361 447 7777-es telefonszámról az OTP Bank nevében. Arra hivatkoztak, hogy egy kecskeméti IP címről valaki az ő számlájáról próbál fizetni az eMAG oldalán. István elmondása szerint a beszélgetés hiteles volt, a telefonáló megkérdezte, hogy ő próbált-e vásárolni, amire olvasónk jelezte, hogy nem.

"Kérdeztem, hogy honnan tudja, hogy az én számlámról próbálják leemelni a pénzt, mire azt a választ kaptam, hogy mivel rengeteg a csalás, és a CIB Bankot is 400 millió forintra büntették meg emiatt, van egy biztonsági rendszerük, ami bizonyos összegeknél, bizonyos weboldalakról történő vásárlás esetén jelez"

- elevenítette fel a történetet.

A telefonáló "banki asszisztens" azért azt javasolta, hogy egy biztonsági programot kell lefuttatni a számlán, amihez telepíteni kell az AnyDesk alkalmazást (ez egy olyan teljesen legális és hasznos alkalmazás, amivel távolról, akár a világ másik feléről is kapcsolatot lehet biztosítani a számítógépek között, például karbantartás céljából – a szerk.).

Azt ígérték, hogy a vizsgálat során kiderül, történt olyan pénzmozgás a számlán, amit nem ő indított, az összeget a bank kártérítésként vissza fogja adni.

"A telefonáló először azt mondta, állítsam át a napi limiteket a kártyámon, ha mégis visszaélnének a csalók, ne tudjanak sok pénzt leemelni. Közben tájékoztatott arról, hogy csalók e-mail-ben és sms-ben keresik meg az ügyfeleket, így jutnak kártyaadatokhoz. Telepítettem a programot, közben folyamatosan tájékoztattak, hogy éppen hány százaléknál jár a biztonsági program futtatása"

- mesélte István.

A csaló közben olyan kérdésekkel tartotta fent a látszatot, mint például, hogy István akart-e a 600.000 forintot elutalni előző este 11 óra körül. Közben azzal biztatták olvasónkat, hogy a rendőrség is élesben vizsgálja azt az IP címet, amiről az eMAGos vásárlást akarták elindítani.

"Ezután közölte velem a férfi, hogy létrehoznak egy biztonsági számlaszámot, ahova a pénzem átkerül 2 órára, majd onnan automatikusan visszautalják, ha mindent rendben találnak a számlámon"

- folytatta a sértettünk, igaz, a telefonban már jelezték neki, inkább most legyen 1-1,5 óra kellemetlenség, mint hogy később esetleg a csalók hozzáférjenek a pénzéhez. Az "ügyintézés" során egyébként annyira figyelmes volt az álbanki alkalmazott, hogy szólt Istvánnak, nyugodtan csinálja a dolgát a kihangosított telefon mellett - tájékoztat, ha van új fejlemény.

Miközben zajlott a "vizsgálat", egyszer még azt is elmondta, hogy a rendőrök már majdnem bemérték a fent hivatkozott IP címet, de kell még nekik 15-20 perc.

A harapófogó bezárult: utalás egy biztonságos számlára

"A csaló a beszélgetés utolsó 20 percében mondta meg a számlaszámot (ez egyébként egy Raiffeisen-számlaszám volt - a szerk.), nevet és közleményt, ahova a számlámról az első részletet kellett utalni, ez 1.050.000 forint volt, majd 10 perc elteltével a második, 1.200.000 forintos részletet. Miután megtörtént az utalás, egyre sietősebben tájékoztatott, hogy 15-20 perc múlva fogok kapni egy új jelszót és azonosítót a banktól, töröljem a banki applikációt, és telepítsem újra. Valamint bankzártáig egy ügyintéző fog keresni, időpont-egyeztetés céljából, hogy mikor tudok bemenni a bankba aláírni a jegyzőkönyvet. Kérdeztem, hogy ha nem érkezne meg a pénz, a fenti telefonszámot hívjam-e. Mondta, hogy ne, hanem az OTPdirekt telefonszámát, amit fejből azonnal mondott is. A hangja végig magabiztos volt, udvariasan beszélt, egyedül a hívás vége felé kezdett picit kapkodva, a szavamba vágva beszélni. Még arra is megkért, hogy értékeljem a bank munkáját 1-10-ig. A háttérben hallottam egy női hangot, szintén banki tranzakcióról beszélt"

- mesélte el István a körülményeket.

Annyira meggyőző volt minden, hogy csak akkor kezdett el gyanakodni, amikor már 30-40 perc elteltével sem érkezett meg az ígért kód. Ekkor felhívta az OTP-t, elmesélte, mi történt, és elmondása szerint az operátor már tudta, kit kell kapcsolni... Itt már tudta, hogy csalás volt az egész hívás. István ezután egyből feljelentést tett a rendőrségen is, úgy tudjuk, az ügyben már a Nemzeti Nyomozó Iroda vizsgálódik, bevonva az Interpolt is.

Az Alfahír az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) egyébként megtudta,

Békés megyében 14 sértettről van tudomása a rendőrségnek.

Közöttük van olyan, aki 150 000 forint körüli összeget utalt át a csalóknak, és olyan is, aki közel 12 000 000 forintot. A bankokkal kapcsolatos telefonos csalások pár hónappal ezelőtt jelentek meg Békés megyébe - közölték, ugyanakkor arra a kérdésünkre nem válaszoltak, hol tart a nyomozás (a 24.hu cikke szerint az érintett bankok is jelezték a visszaéléseket a rendőrség számára). Így azt sem tudtuk meg, hogy az elmúlt hónapokban sikerült-e már valakit meggyanúsítani az ügyben, de nincs megerősítve azt sem, hogy esetleg külföldiek állhatnak a bűncselekmény mögött.

Válaszukban egy szeptember 3-ai közleményüket is mellékelték, abban azt írták, hogy a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomozást folytat csalás elkövetésének gyanúja miatt ismeretlen személyekkel szemben, akik magukat különböző bankok alkalmazottainak kiadva, hivatalosnak látszó banki telefonszámról - melyet egy program segítségével generálnak -,  azzal kerestek/keresnek meg magánszemélyeket, hogy a bankszámláikon gyanús pénzmozgást észleltek, többségében online vásárlások kezdeményezésére (pl: eMAG) hivatkozással. Egyben arra kérik az állampolgárokat, amennyiben a leírt módszerrel találkoznak, tegyenek bejelentést a lakhelyük szerinti rendőrkapitányságon.