Jelenlegi tudásunk szerint előreláthatólag három hónap múlva az urnákhoz járulnak a szavazók, hogy döntsenek az ország sorsáról az elkövetkező négy évben. A kampánygépezetek ennek megfelelően csak most kezdenek igazán üzemi hőfokba kapcsolni mindkét oldalon. A kampány jelenlegi állásáról és az elkövetkező időszak lehetséges forgatókönyveiről kérdeztük Pék Szabolcsot, az Iránytű Intézet elemzőjét.
Az ellenzéknek erőt és egységet kell felmutatnia, ha győzni szeretne a tavaszi országgyűlési választásokon. Mindenekelőtt egységesítenie kell a kommunikációját, fegyelemre lesz szükség, nem lehet kibeszélés, az esetlegesen felmerülő vitákat zárt ajtók mögött kell rendezni és nem a sajtón keresztüli üzengetéssel
- válaszolt arra a kérdésünkre Pék Szabolcs, hogy a választásig hátralévő időszakban mi az, amire az ellenzéknek mindenképpen szüksége lesz ahhoz, hogy sikeres legyen.
Ráadásul amennyiben az ellenzék megnyeri a választást áprilisban, akkor még sikeres aláírásgyűjtés esetén is okafogyottá válhat maga a népszavazás megtartása.
Szeged, Debrecen, Miskolc, Kazincbarcika, Siófok és Szombathely: az egységes ellenzék élőben kampányol vidéken a népszavazás mellett
Az egységes ellenzék pénteken egy nem mindennapi módját választotta a kampánynak, egyszersmind igyekezett eleget tenni annak az elvárásnak, hogy a kétkérdéses népszavazást a vidéken élők számára is vonzóvá tegye. A pártok politikusai, illetve a közös miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay Péter az ország különböző régióiból élőben jelentkezett be, és buzdította az embereket a Fudan elleni, illetve az álláskeresési támogatás idejének meghosszabbítása érdekében kiírandó népszavazási kezdeményezésük támogatására.
Kiemelten fontos még az ellenzék szempontjából Pék Szabolcs szerint, hogy edukálja a szavazóit arról, hogy pontosan mi módon indulnak a Fidesz ellen, hogyan fognak szerepelni a szavazólapon, hiszen ez nem mindenki számára lesz egyértelmű. Emellett fontos lenne egy jó szlogen kitalálása is, amelyet az unalomig lehet ismételni, ahogy azt a kormányoldal részéről már nemegyszer láttuk az elmúlt néhány kampány során.
Világosan, mindenki számára ismerten adja meg a választások tétjét is az ellenzék, illetve jelölje meg az ellenfelet. Utóbbi magától értetődőnek tűnhet, de nem mindegy, hogy Orbán Viktort, a Fideszt, a „NER-t”, vagy egyéb „dolgot” festik fel ellenfélként
- emelte ki az Iránytű Intézet elemzője.
Az sem biztos, hogy a választók zöme tudja egyáltalán, hogy mit jelent pontosan az, hogy progresszív adózás vagy a svájci indexálás visszaállítása a nyugdíjak esetében, így inkább 3-4 jól kommunikálható programpont mantrázására lenne szükség, amely érthető és befogadható a szavazók számára.
Tudta? Már több mint negyven programpontot bemutatott az ellenzék - összeszedtük őket
Miközben a címlapokra leginkább csak a pengeváltások, vagy a félresikerült mondatok kerülnek ki, az ellenzéki összefogás a háttérben azért még dolgozik, sőt, a két ünnep között még egy négyrészes programbemutató sajtótájékoztató-sorozatot is tartottak az - elvileg - legfontosabb kérdésekről. Mi lesz egy kormányváltás után? Most ezeket szedtük össze.
Egyfajta közös vízió és világkép sugárzása elengedhetetlen a sikeres kampányhoz és a tavaszi kormányváltáshoz
- zárta gondolatait az elemző.